страници

четвъртък, 11 април 2013 г.

АСКЕЕР 2013 - НОМИНАЦИИ

"Майките" на режисьорката Неда Соколовска
е с номинация за най-добро представление и
режисура. Неда Соколовска взе награда ИКАР
тази година за драматургичния текст на другия й вербатим
спектакъл "Яце форкаш". На снимката: Невена Калудова,
Надежда Панайотова, Мила Банчева. 

АСКЕЕР-ите обявиха театралните си номинации
Вече 23 години Театърът на Българската армия организира своите театрални награди Аскеер. От сто изгледани спектакъла от изминалия сезон на тайно гласуване журито в състав Милен Миланов – председател на фондация „А`Аскеер”, Ангелина Славова, Ана Вълчанова, проф. дин Виолета Дечева, Георги Новаков, Меглена Караламбова,  Розалия Радичкова днес обяви своите  предпочитания.
Прави впечатление тази година обръщането на Аскеерите към т.нар. млад театър и присъствието на повече извънстолични представления в номинациите. Почти всички софийски театри имат номинации като преобладават тези за Народен театър и Младежки театър. Единствено Сатиричен театър е напълно забравен. Вероятно има и основания за това.
Както и при ИКАР-те най-номиниран спектакъл е "Хамлет" на Явор Гърдев - за режисура, водеща мъжка роля на Леонид Йовчев и за най-добър спектакъл, костюми и сценография. Изненадата е двете номинации за режисура и най-добър спектакъл на вербатим театъра "Майките" от Неда Соколовска (в Червената къща), млада режисьорка, която се заяви в пространството именно с този непознат у нас театър, ползващ вербатим техника. Чест прави на журито, че са обърнали внимание на един спектакъл извън театралния мейнстрийм. Видимо е отсъствието в номинациите на режисьорите  Иван Добчев и Маргарита Младенова (Медея - майка ми е номиниран за музика, Теди Москов (Ричард III e номиран само за музика), Лилия Абаджиева, Сашо Морфов (неговият "Животът е прекрасен" е поставен преди аскерските дати за театрален сезон - от 14 април 2012 до 10 април 2013).

В журито за 10-те спектаклови категории влизат:
Ангелина Славова, Ана Вълчанова, Асен Шопов, проф. Атанас Атанасов, Васил Михайлов, проф. дин Виолета Дечева, Вълчо Камарашев, Гергана Кофарджиева, Георги Новаков, Жорета Николова, Илка Зафирова, доц. Марина Райчинова, Мария Диманова, Марин Янев, Меглена Караламбова, Милен Миланов, Нина Стамова, Павлин Петрунов, Розалия Радичкова, Станка Калчева и Стайко Мурджев.
Очевидно е присъствието на част от тях и в номинациите - проф. Атанас Атанасов, (номиниран за поддържаща роля), Жорета Николова (водеща женска роля), Илка Зафирова (водеща женска роля), Марин Янев (водеща мъжка роля), Павлин Петрунов (поддържаща мъжка роля), Станка Калчева (поддържаща женска роля) и Стайко Мурджев (режисьор на "Крал Лир" , присъстващ с номинацията на Ивана Папазова в същия спектакъл за поддържаща женска роля). Принципът на работа на това жури е: освен театроведите в него, всеки един от членовете да е бил носител на Аскеер и всеки един от участниците в него да даде за всяка категория колкото иска предложения. Ако някой от тях фигурира като предложен от колегите, няма право да участва в дадената категория като жури. Всички тези предложения, които са над 80, минават на следващия етап, където жури от неноминирани членове (виж журито в началото на текста), тайно гласуват за това кои от всичките предложения да участват в номинациите за награди.
Все по-често възникват подобни въпроси до колко театралните номинации и награди са плод на професионален избор или обслужват някакво театрално лоби. Тази година конкурентните ИКАР предизвикаха някои основателни въпроси до колко е редно председателят на новосъздадената гилдия на съвременните изпълнителски изкуства Виолета Витанова да участва в номинация в тази категория и да бъде и наградена. Даже да е заслужена наградата тя се опорочава, когато човек сам си се награждава, независимо, че може да се твърди, че нейните колеги в гилдията са я номинирали и наградили.
Съществуващите театрални награди ИКАР и АСКЕЕР, обогатени в последните години от ежегодната награда на Обществото на независимите критици, както и тази на фондация "Стоян Камбарев" и новообразуваната "Златен Кукерикон" носят радост на номинираните и наградените. Когато започнат да се отказват официално от тях, можем да си позволим да не им ги честитим. В така изтънялото от разнообразие и нови лица театрално съсловие все по-очевидно ще съществуват групи хора, които не харесват други групи хора, което е плод на дългогодишните им сложни взаимоотношения. Хубаво е от приличие това да не бъде така очевидно.
На 23-ти май в Театъра на Българската армия традиционно ще бъдат раздадени и наградите Аскеер. Режисьор на празничния спектакъл е Диана Добрева.

ИЗГРЯВАЩА ЗВЕЗДА

Васил Дуев за ролите на Свалячът и Сексистът в „Самотни персонажи” от Васил Дуев, постановка Васил Дуев, Театрална работилница „Сфумато”
"Самотни персонажи" е един усърден опит на Васил Дуев - режисьор, актьор и автор на театралния текст, в който ни въвежда в света на писателя, обзет от съмнения кое е първото - текстът или неговия автор. Едновременно с тези терзания са вплетени удиалъновски разсъждения за живота на мъжа интелектуалец,  но от устата на все още младия Дуев, който в стремежа си да ни впечатли с образоваността си минава мъничко мярката.(въпреки че е любопитно да знаем какво четат младите). Разбира се, спектакълът очарова с тийнейджърската си енергия и искреност.



Гергана Плетньова за ролята на Соня във „Вуйчо Ваньо” от Антон Павлович Чехов,
постановка Пламен Марков, Театрално-музикален продуцентски център – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров”. За същата роля Гергана Плетньова взе ИКАР за водеща женска роля. Актрисата е на професионална сцена от няколко години (първо във Варненски театър, а от скоро е на щат в Сатиричен театър), така че остава странен избора да я обявят за "изгряваща". Миналата година имаше подобен сюрприз с обявяването на Иван Юруков за изгряваща звезда на номинациите за Аскеер 2012, а той вече 10 години беше на професионална сцена. За съжаление за ролята си в "Лов на диви патици" той беше единствено номиниран, а спектакълът и мощната игра на Юруков някак странно бяха подминати.




Димитър Живков за ролите на г-н Димитров, Здравко, Бабата, Взводния, Снайпера, Анна, Йоцко, Веси, Баце Мише, Спас Певеца, Стрина Милетка в „Живак” (Авторски моноспектакъл) от Димитър Живков, постановка Димитър Стефанов, Продуцентска къща „Креди Арте”





ПОДДЪРЖАЩА МЪЖКА РОЛЯ

Атанас Атанасов за ролята на Труман в „Хората от Оз” от Яна Борисова, постановка Галин Стоев, Театър 199 „Валентин Стойчев”
Дългоочакваното представление на тандема Галин Стоев/Яна Борисова е в номинациите за Аскеер само в тази категория, но предстоят следващите Икари, където със сигурност ще бъдат компенсирани с няколко номинации :)







Вежен Велчовски за ролята на Абдел в „Летище” по пиесата „Светулки” от Тена Щивичич, постановка Владимир Люцканов, Младежки театър „Николай Бинев”. Ролята на Абдел на Вежен Велчовски на барман на летището от арабски произход е комедийна и запомняща се. Спектакълът е симпатичен заради добрата актьорска игра и що годе приличния текст на Щивичич, при все, че текстът по-скоро прилича на добре скроен костюм, направен без голямо вдъхновение. От друга страна реж. Вл. Люцканов е напълнил представлението с интермедии (танци и песни на група млади актьори студенти, които идваха да покажат суматохата и тълпата на едно летище, което беше напълно излишно) между всяка  актьорска сцена.

Павлин Петрунов за ролята на Гунчо в „Духът на поета” от Стефан Цанев, постановка Маргарита Младенова, Народен театър „Иван Вазов”. Някак съвсем очевидно липсват каквито и да било номинации за спектакъла на Маргарита Младенова, в който участват шефа на Съюза на артистите Христо Мутафчиев и зам. шефа Валентин Танев, организирали преди по-малко от месец конкурентните награди ИКАР.



ПОДДЪРЖАЩА ЖЕНСКА РОЛЯ
Даниела Викторова за ролята на Тереза в „Паметта на водата” от Шийла Стивънсън, постановка Стоян Радев, Театрално-музикален продуцентски център – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров”








Ивана Папазова за ролята на Шут на Лир в „Крал Лир” от Уилям Шекспир, постановка Стайко Мурджев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов” – Пловдив. Това е единствената номинация за този пловдивски спектакъл на щатния режисьор на Театър на Армията Стайко Мурджев.













Станка Калчева за ролята на Корделия Егерман в „Часът на вълците” по мотиви от „Из живота на марионетките” на Ингмар Бергман, постановка Десислава Шпатова, Младежки театър „Николай Бинев” В този много приятен спектакъл на Деси Шпатова впечатление прави равностойната актьорска игра на Койна Русева, Малин Кръстев, Станка Калчева, Владо Люцканов (за който съм убедена, че актьорската професия му приляга повече от режисьорската) и Мая Бабурска, които могат да бъдат наблюдавани от публиката съвсем отблизо на сцената, като така се запазва кино-усещането на близките планове в духа на Бергман.

СЦЕНОГРАФИЯ
Даниела Олег Ляхова и Никола Тороманов и Венелин Шурелов за „Хамлет” от Уилям Шекспир, постановка Явор Гърдев, Народен театър „Иван Вазов”. Спектакълът е номиниран и в категориите: костюмография,  главна мъжка роля на Леонид Йовчев, режисура и най-добро представление.
"Хамлет" на Явор Гърдев беше номиниран в шест категории за ИКАР и взе три награди - за режисура, сценография и майсторско техническо осъществяване.

Елена Иванова за „Летище” по пиесата „Светулки”  от Тена Щивичич, постановка Владимир Люцканов, Младежки театър „Николай Бинев”










Петя Боюкова за „Очите на другите” от Иван Димитров, постановка Марий Росен, Народен театър „Иван Вазов”
Спектакълът е номиниран и в категорията "костюмография"










КОСТЮМОГРАФИЯ
Даниела Олег Ляхова и Никола Тороманов и Венелин Шурелов за „Хамлет” от Уилям Шекспир, постановка Явор Гърдев, Народен театър „Иван Вазов”
Петя Боюкова за „Очите на другите” от Иван Димитров, постановка Марий Росен, Народен Театър „Иван Вазов”
"Идиот"
Юлиян Табаков за „Идиот 2012” по Фьодор Михайлович Достоевски, постановка Десислава Шпатова, Народен театър „Иван Вазов”









ТЕАТРАЛНА МУЗИКА
Асен Аврамов за „Медея – майка ми” от Иван Добчев в съавторство със Стефан Иванов, постановка Иван Добчев и Маргарита Младенова, Театрална работилница „Сфумато”












Антоний Дончев за „Ричард ІІІ” по Уилям Шекспир, постановка Стефан Москов, Народен театър „Иван Вазов”








Мартин Каров за „Скачай!” от Здрава Каменова и Мартин Каров, постановка Калин Ангелов, Театър „София”







ВОДЕЩА МЪЖКА РОЛЯ
Герасим Георгиев – Геро за ролята на Ганьо Балкански в „Господин Балкански” от Георги Данаилов, постановка Бина Харалампиева, Младежки театър „Николай Бинев”
На 7-ми април тази година актьорът Герасим Георгиев - Геро получи новосъздадената награда за комедийно или сатирично изкуство "Златен Кукерикон" на Сатиричен театър - за най-добра мъжка роля за ролята на Ганьо Балкански.  (няма да коментирам името на театралните награди, създадени от амбициозния временен директор на Сатирата - Милото, но разбирам по прес-съобщенията, че ще раздават и "Златен Кукеричан" - специално саркастично отличие., разбирам, че името Кукерикон вероятно им е хрумнало от романа "Сатирикон", но за името "кукериЧАН"  оставам без въображение. Забелязвам, че у нас има тенденция, за да се почувства утвърден и с позиции новопоставеният държавен чиновник тутакси си организира я фестивал, я награди, я конкурси. Стари чиновнически номера.)


Леонид Йовчев за ролята на Хамлет в „Хамлет” от Уилям Шекспир, постановка Явор Гърдев, Народен театър „Иван Вазов”.
Леонид Йовчев беше номиниран за тази роля с ИКАР за главна мъжка роля, но наградата отиде в Камен Донев. 










Марин Янев за ролята на Филипо, Стефан Мавродиев  за ролята на Николо и Илия Добрев за ролята на Пепино в „Търси се стар клоун” от Матей Вишниек, постановка Ивайло Христов, Народен театър „Иван Вазов” 














ВОДЕЩА ЖЕНСКА РОЛЯ
Елена Азалова за ролята на Мария Гаралда в „Карнавал” от Жорди Галсеран, постановка Петър Денчев, Драматичен театър „Гео Милев” – Стара Загора









Жорета Николова за ролята на Нанси в „Морски пейзаж” от Едуард Олби, постановка Петър Денчев, Народен театър „Иван Вазов”








Илка Зафирова за ролята на Елизабет Лоу в „Когато дъждът спря да вали” от Андрю Бовел, постановка Зорница София, Малък градски театър „Зад канала”.
Този спектакъл е театралният дебют на кинорежисьорката Зорница София и се оказа стилен, умен и чистосърдечен. Добрата драматургия, съчетана с честната работа с актьорите маскират някои деликатни проблеми, произхождащи от кино-биографията на Зорница София, която прави първите си стъпки в по-сложния свят на театъра - поне в онази част, в която начинаещият се сблъсква с проблема как най-добре да организира на едно място  различно време, пространство и действие. 


РЕЖИСУРА
Ивайло Христов за  „Търси се стар клоун” от Матей Вишниек, Народен театър „Иван Вазов”











Неда Соколовска за „Майките” авторски вербатим спектакъл, Студио за документален театър „Vox populi”








Явор Гърдев за  „Хамлет” от Уилям Шекспир, Народен театър „Иван Вазов”








НАЙ - ДОБРО ПРЕДСТАВЛЕНИЕ
Двете категории "режисура" и "най-добро представление" са с идентични номинации, в което има много логика.
„Майките” авторски вербатим спектакъл, постановка Неда Соколовска, Студио за документален театър „Vox populi”
„Търси се стар клоун” от Матей Вишниек, постановка Ивайло Христов, Народен театър „Иван Вазов”
„Хамлет” от Уилям Шекспир, постановка Явор Гърдев, Народен театър „Иван Вазов”

СЪВРЕМЕННА БЪЛГАРСКА ДРАМАТУРГИЯ
(по азбучен ред на имената на авторите):
„Терапевтът” от Елена Алексиева (Народен театър „Иван Вазов”, постановка Крис Шарков, 16 ноември 2012 г.)










„Една седмица страсти” от Любен Босилков (Драматичен театър „Гео Милев” – Стара Загора, постановка Ивелин Керанов, 25 март 2013 г.)









„Зазиданите” от Ясен Василев (Младежки театър „Николай Бинев”, постановка Тея Сугарева, 8 октомври 2012 г.)









Специална награда  тази година е:
ПОЧЕТЕН „АСКЕЕР 2013” ЗА ТВОРЧЕСКА ЧЕСТ И ПРИНОС В РАЗВИТИЕТО НА ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО на проф. дфн АЛЕКСАНДЪР ШУРБАНОВ за превода на четирите трагедии на Шекспир – “Хамлет”, „Отело”, „Крал Лир” и „Макбет”.










Голямата награда ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
БЪЛГАРСКАТА АКТРИСА ЕМИЛИЯ РАДЕВА

Няма коментари:

Публикуване на коментар