Павлин Петрунов, Петър Мелтев, фотограф Иван Дончев |
Има едно неписано правило в българския театър – никога
да не се критикуват младите творци, за да не им бъдат пречупени преждевременно
крилете на дръзновението. Има и един феномен, чисто роден – минават повече от
десет години и даденият режисьор или актьор продължава да бъде приеман за млад
творец. Има и още едно явление – преклонението пред чуждестранния авторитет.
Представете си, че сте младият автор на пиесата „Очите на другите” Иван Димитров
- поет, написал осем пиеси, книга, сборник с разкази, стихосбирка, получил
няколко награди за драматургия. Представете си, че сте имали своя театрален дебют на нюйоркска
сцена „Ню Охайо” и няколко месеца по-късно премиера в Народен театър. В същото
време, защото сте образован и членоразделен, имате множество интервюта и
лицето ви е познато поне на половината театрали – няма как да не е така,
нали все пак написаха, че сте първият българин с реализирана пиеса в Ню Йорк,
макар това да е далеч от истината. Представете си, че след всичкия този успех,
случил ви се в последните 2-3 години, не прочитате и една критична дума за себе
си, защото нали по-горе предупредихме – у нас има правило относно крехкостта на
дръзновението. Отгоре на всичко това ваше бижу, пътувало и до Ню Йорк, тук е
режисирано от Марий Росен, който е и актьор, и текстописец, и вокал на Help me Jones, достатъчно
алтернативен, за да е популярен в София. В спектакъла ви участват и интересните
актьори Павлин Петрунов, Петър Мелтев, Александра Василева, София Бобчева и
Ивайло Димитров.
Изобщо съдбата е на ваша страна и ви предстоят поне
още няколко години критически комфорт в ролята на „млад творец”, най-малкото
защото продуктът, който създавате има претенции да е интелектуален, а това,
казват, не било малко в този така опозорен от халтурата свят. И как да не е
интелектуален като пиесата „Очите на другите” старателно се е опитвала да
прилича на абсурдисткия еталон „В очакване на Годо” на Бекет, но до половината.
И в тази пиеса има двама персонажи почти като Владимир и Естрагон, с неясна
биография, системно срещайки се в обедните си почивки на един площад, водейки
еднакви и безсмислени разговори, като в класическа абсурдистка драматургия.
Нали ужасът от лишения от смисъл живот се показва най-мощно чрез еднообразни
повтарящи се действия, които лишават персонажите от правото да преживеят даже и
едно трагическо събитие. Не само – и тези съвсем като Владимир и Естрагон
очакват нещо или някого, или по-точно подозират, че са наблюдавани от някого,
или пък им се иска да е така, за да препотвърждават своето съществуване.
Александра Василева |
И
защото този цикъл се повтаря до средата на пиесата тук е вкаран пъстър живот в
лицето на женски персонаж – продавачка на бельо (Александра Василева). Ето как
този затворен аквариумен свят на двамата чиновници, еднакво облечени, с
куфарчета и сковани, понякога с хореографирано еднакви движения (нали сме
роботозирани в нещастието си, поне е такова клишето от 1936 г. от „Модерни
времена”) се разтваря в периферията, в полето на ежедневното и битовото – в
света на магазинерката, отегчена до смърт зад витрината - и тя в капана на
безсмисления цикъл от повтарящи се действия. Има и домакиня нимфетка, зад
кадър, в дъното на сцената, която ту се появява, ту изчезва, хипнотизиращо
разказваща кошмарите си и те циклещи по ръба на сюрреалистичното. До мига, в който...
Всъщност до тук с преразказа, нали все пак тази пиеса
има желание да е абсурдистка, да я припознават като такава, а както казва
самият Бекет „Всеки трябва сам за себе си да открие какво има предвид автора.”
Сигурна съм, че и самият автор на „Очите на другите” няма желание да разказва,
нали всъщност това е изкуство и то трябва да ни пренесе в необикновения
фикционален свят и чрез дразнението на сетивата да докосне ума ни.
София Бобчева |
Само че проблемът идва от там, че сурогатното
изкуство, онова, което е създадено по подобие, без да е самородено от опита,
средата, контекста, не поражда автентични преживявания. Вероятно и това е една
от причините да сме като театрален тренажор за лоши копия на непреживени
театрални революции, от които излитат псевдо-интелектулни продукти и се
разбиват в нищото.
Тази пиеса, макар и зацикляща, има своите положителни
качества в това да иска да е интелигентна. Нали цялата е украсена с едри
сентенции, родени от младата и все още наивна душа на автора - като например
„Само през очите на другите може да си щастлив” – а-ха и да си речем, че Куелю
се е преродил. Но как да се мине без тези едри клишета-сентенции, които карат и
по-посредствения зрител и той да се почувства умен, защото в основата на
доброто изкуство стои именно това – да накараш от другата страна да се приемат
за по-умни, а това, казват, винаги носело удоволствие.
Но ако пиесата е имала желание да е умна, то
режисурата е довършила спектакъла. Защото, ако един режисьор смята, че един
текст не е достатъчно провокативен и затова добавя цели пикантни картини, които
ужким да шокират невинното око на публиката, това никак не е добре за автора на
тази пиеса. Като например – домакинята нимфетка (София Бобчева), в кокетна
розова рокля, която усърдно преразказва кошмарите си от евентуално раждане,
зачеване, съществуване, изведнъж ни се разкрива чисто гола, клечаща и бита с
камшик по задните части, като еманация на нейните кошмари. И още докато
публиката се измъква от шока на тази безсмислена сцена, двамата персонажи,
онези, които бяха почти като Владимир и Естрагон, се събличат на
сцената-аквариум по трика, опаковали и пръстчетата на краката им. Но, ето ти
хрумка – върху цветните трика, прилепнали по Павлин Петрунов (в оранжево) и
Петър Мелтев (в червено) кокетно стърчат платнени мъжки атрибути. Защо? Нали
това бяха двама чиновници, удавени в собствената си алиенация? Защо е това
насочване към половото, сексуалното? Ако не познавахме текста на Иван Димитров
бихме решили, че това е история за двама тъжни хомосексуалисти, на които им се
пречи да осъществят мечтите си. Не само, появява се за малко и продавач на
пица, гол по бели слипове и вързан с верига за десния глезен. Да се чуди човек!
И всичко това без капчица чувство за хумор в спарената
зала на четвъртия етаж на Народен театър, сякаш, за да ни пренесе напълно
реалистично в клаустрофобичния свят на чиновниците по цветни мъжки атрибути.
Има малко извънредно допълнение от страна на Александра Василева, която отчаяно
и натегнато ни въвеждаше в света на нейния персонаж – тъжна продавачка на
бельо, която е бягала от безсмислието на режисурата чрез триковете на нейния
истински учител Мариус Куркински - а именно - в плезене, блещене, мятане,
ръмжене, за да задвижи някакво сценично разнообразие. Това всичкото е точно на
първия ред на залата, нали зрителите сме воайори и гледаме тъжните чиновници
през витрината на въображаемия магазин.
Разбираме и знаем, че абсурдизмът (поне авторите са
заявили, че спектакълът е такъв) се задвижва чрез множество повторения, за да
мултиплицира усещането за неизбежния адов цикъл на живота - ужасен,
самотен, безперспективен и без промяна. Но когато и режисурата зацикля с
повтарящи се ходове - това се превръща в театрален ад, а не в произведение на
изкуството, което искало да ни говори за: "Адът, това съм аз" или за:
"Адът, това са другите".
Изобщо този театрален опит напомня твърде много за
социалистическия абсурдизъм, в който ужким се омотаваха закодирани тайни
послания. Но в нашия случай е с кокетни примеси от зле разбран модернизъм – бой
с камшици, трика с палави атрибути, за съжаление с целия трагизъм на това, че
вече сме 2013г. и зрителят не е идиот. Не само, зрителят става все по-критичен
и еманципиран. Защото той вече не може да бъде отделен от две свои основни
права – да иска да знае и да може да действа, да се информира и да е критичен.
А всяко спестяване, уклончивост, даже в тази крехка възраст на дръзновението –
младостта, обрича на живот в нереалистична среда, нещо като в тренажор за
фалшиви полети на въображението.
И защото знаем, че младостта е в правото си да опитва
и да греши, а у нас „младостта” се проточва извънредно, се надяваме да не се
обляга върху превратната максима, че количественото натрупване води до качествено
изменение. Защото това е точно толкова вярно колкото поле бурени по чудо да се
превърне в житна нива.
„Очите на другите” не е единичен случай. Това е пиеса,
която все пак е искала да бъде интелигентна, а режисурата – заредена с „бомби”,
както режисьорът й Марий Росен твърди. „Очите на другите” е една от подобните на нея
десетки примери, произведени от иначе дръзновените млади. Заради очите на
другите обаче житната нива на автентичния българския театър все още е в полето
на фантазията.