"Але хоп" на студио за документален театър Вокс Попули е с премиера на 14 октомври в "Червената къща", темата е животът на цирковия артист. Снимката е на Театър "Ориент". |
Текстът в съкратен вид е публикуван на страницата CapitalLight. В него можете да
проследите 31 заглавия, които предстоят да излязат на софийските сцени през
следващите няколко месеца.
Изкушението да открием някакви трайни тенденции в избора на
театралните директори на заглавия и режисьори за предстоящия сезон е голямо, но
напълно излишно. Често програмите на театрите са изградени върху един общ
инертен режим, подчинен на съвсем проста формула и представа, как „драгият
зрител“ да бъде привлечен в театъра. И ако разгледаме предстоящите заглавия и
участниците в новия сезон можем лесно да се досетим, че управляващите театрите
мислят, че ние – публиката тази година не искаме да гледаме класически
произведения и концептуални интерпретации върху тях, не искаме някакви
популярни заглавия да ни примамват. Публиката, според директорите на театри, по-скоро
предпочита да види любимите си актьори по сцените на театрите, даже на фона на
напълно непознати заглавия, по-леки жанрове и не кой знае колко неочаквани текстове.
На комедии и популярни актьори залагат изцяло в Сатиричен театър този сезон. Съвсем
праволинейно за представите им за тяхната традиционна публика са избрали
комедии на ситуациите, в които винаги имаме измамен съпруг или твърде ревнива
съпруга, от което следват комични перипетии. Първа премиера в началото на
октомври е „Bella Donna“ от Щефан
Фьогел с режисьори Бирослав Петранов и Щефан Флеминг. В главната роля е Нона
Йотова като фатална красавица и майстор готвач, която има нетрадиционен подход
при „освобождаването“ от нежелани любовници. Веселин Ранков е звездата на
следващата премиера „Тенор под наем“ с
режисьор Венцислав Асенов. Тук пък участват известен италиански тенор и
неговата ревнива съпруга (Ана Вълчанова). Ернестина Шинова и Албена Павлова са
примамките в следващото заглавие на театъра „Не всеки крадец е мошеник“ от Дарио Фо, където влизат в ролите на
палави съпруги, но пък и много ревнини, от което вероятно следват съответните
комични ситуации.
сн. "Малък градски театър" - "Човекоядката" |
В Младежки театър
актьорът Ивайло Христов поставя за втори път американската авторка Дейвид
Линдзи-Абър. Миналият сезон той за първи път постави у нас неговата „Заешка
дупка“ в Театър 199, наградена с Пулицер, а тази година залага на пиесата „Криви огледала“ (превод Златна
Костова). Премиерата се очаква на 24 септември, като участват актьорите Койна
Русева, Станка Калчева, Малин Кръстев, Герасим Георгиев – Геро, Стефан
Мавродиев, Николай Луканов и Юлиян Петров. За детската публика са поканили
режисьорката Веселка Кунчева и сценографа Мариета Голомехова, които работят
върху създаването на мюзикъл върху книгата на Микаел Енде – „МОМО“ – сценичната версия е на Ина
Божидарова и Веселка Кунчева. Ето какво са написали от екипа на театъра за предстоящия
мюзикъл: „Един много силен, актуален и поучителен текст, както за децата, така
и за техните родители, който ни напомня колко относителна категория е времето,
измервано от часовници и календари и колко по-важно и смислено е времето на
сърцето, времето, прекарано в мечтание и
с приятели.“
По повод 70-годишния юбилей на театъра ще се поставят две
емблематични за театъра заглавия - „Кухнята“
от Уескър, някога режисирано от Николай Люцканов, а днес от сина му и директор
на театъра - Владимир Люцканов. Предвидено е в афиша да влезе и „Еквус“ от Питър Шафър, но все още се
водят преговори за режисьор. На камерната сцена на театъра е поканен режисьорът
Марий Росен, който подготвя
спектакъл по текстове на Чехов, Кафка и Хесе.
По повод честванията двама актьори на трупата ще режисират
свои спектакли. Малин Кръстев поставя авторският си текст „Семеен албум“, а Стефан Мавродиев отново залага на Чехов, като е
избрал този път „Иванов“. Амбициозен
е проекта и на младия актьор и режисьор Васил Дуев („Самотни персонажи“) с
вариант на „Пилето“ (Уилям Уортън). Не
по-малко предизвикателно звучи и предложението на завършващата режисура
Анастасия Събева върху „Опасни връзки“
на Лакло.
За седми път се провежда и обърнатият изцяло към творческите
прояви на младите фестивал „Панаир на
младите“. От 29 септември до 5 октомври под мотото „ТрансФормс“ в рамките
на фестивала ще видим три премиери и селекционираните спектакли на
абсолвентката Анастасия Събева „Женска
управия“ по Аристофан, „Буре барут“
( по текстове на Деян Дуковски) с режисьор Анна Батева, „Опакометаморфози“ от Валери Петров, режисьори Стилиян Петров и
Албена Георгиева, „Какво да се прави“
по Кандид (Волтер), режисьор Теди Москов, с участието на студенти от НБУ.
На първи септември в Театъра
на Армията започват репетициите на „В
полите на Витоша“ от Пейо Яворов с режисьор Красимир Спасов, в тандем със
сценографката Нина Пашова. В главните роли на Христофоров и Мила са Веселин
Анчев и Радина Кърджилова (участват и Иван Радове, Тигран Торосян, Явор
Бахаров, Мирослав Косев, Стефка Янорова, Йоана Буковска) – вече проверена успешна
театрална двойка от „Декамерон“ на Диана Добрева, която пък тази година ще
заложи на Мрожек и неговите „Емигранти“.
Очаква се режисьорът Нилокай Ламбрев-Михайловски да постави класиката на Островски
„Лес“ до края на годината. Сценограф
на спектакъла е Марина Райчинова. "Женска управия" |
Това са сигурните заглавия в театъра до края на годината, а в началото на 2015 ще се заложи на режисьора Асен Шопов и неговата версия върху романа на Антон Дончев „Време разделно“.
"Антигона", сн. Симона Варсано |
Анотация: "Светът на политиците /царе, крале,
императори, фюрери, президенти, генералисимуси и прости министър-председатели/
от времената на Софокъл та до днес, винаги се е сблъсквал с “нездравословната”
етична анормалност на персонажи като Антигона. Те, Антигоните винаги
противопоставят собственият си морал на каузата на “държавните мъже”, отказват
да се подчинят на “здравословните” правила и закони на силните на деня и в
крайна сметка заплащат нарушението с живота си. От античността до днес ние,
зрителите на тези трагедии, все стигаме до очистителния катарзис, посипваме
главите си с пепел, взимаме си съответните поуки от историята и така... до
следващата инатлива Антигона, която не иска да се вразуми и да приеме нашата
желязна държавническа логика.
Тук е необходимо да направим една уговорка, поради
възможността да сбъркаме жеста на Антигона със жестикулациите на многобройните
й имитатори - изпаднали, загубили всякакви основания хора, аутсайдери, “нямащи
нищо какво да губят, освен оковите си”, пролетарии от всички страни, прошлеци и
неудачници.Антигона прави своя жест пряко кръвната връзка с вуйчо си царя, пряко годежа си с Хемон /син на царя/, пряко статута си на дъщерята на спасителя на държавата Едип. Антигона има какво да губи - и това прави жеста на неподчинение подчинен на нещо по-високо от егоцентричния напън да се самодокажеш и да манифестираш бунтарски характер.
Нашият спектакъл е за истинските, сакрални основания на протестиращия човек, човекът, който казва “НЕ” на разбиращото се от само себе си “ДА” и го отстоява с цената на живота си. Мисля, че го дължим на младите, склонни към протестиране, българи." Иван Добчев
Единствен Театър „Сфумато“
води своя последователна политика и тази година залага на авторски документален
проект под общата тема „Терминал 2“,
в който режисьорите Маргарита Младенова и Иван Добчев, в два отделни спектакъла,
очевидно ще поставят актуални обществении проблеми чрез средствата на театъра.
На 17 октомври е и премиерата на първата част под режисурата на Маргарита
Младенова „Departures. Самолетът
закъснява“. Спектакълът е конструиран върху документални текстове и
поезията на Борис Христов. Изборът на 12-те актьори на спектакъла е в следствие
на проведено ателие, в което взеха участие над 70 човека. Втората част, с
режисьор Иван Добчев, се очаква да излезе към края на декември със заглавие „Arrivals“. Сценарият е на Георги Тенев и Иван Добчев. И на двата
спектакъла сценограф е Никола Тороманов (Фичо).
"Възстановки" |
"Филоктет" |
На 3-ти октомври в зала „Ъндърграунд“ е премиерата на
международната продукция „Пепеляшка ООД“
(България/Германия) с автори Гергана Димитрова, Здрава Каменова и Анете
Даубнер. Ще се играе само пет пъти и след това спектакъла заминава за Щутгарт.
Преди 2 години Гергана Димитрова и Здрава Каменова създадоха „Праехидно“ - най-успешната
продукция сред т.нар независими театрали от Асоциация за свободен театър. По
покана на асоциацията тази година ще се проведе в София среща на най-голямата
мрежа за изкуства IETM между 16 и 19 октомври, което от изключително значение за
развитие на извънинституционални театрални сцени.
Под знака на 25 годишния юбилей на театъра излиза продължение
на книгата, проследяваща всички премиери и събития, свързани с историята на театъра
„Сфумато 2009 – 2014“. Януари месец
ще се проведе и дискусия на тема „За
какво ни е Сфумато днес?“. Същият месец започва Неделно театрално училище с екип актьорите Иван Бърнев, Мирослава
Гоговска и Маргита Гошева. Радостна за театъра е и новината, че идейният проект„Пристройката“, за разширяване на сградата към улицата откъм гърба на театъра, е завършен и има виза за проектиране, което позволи да се кандидатства за финансиране от европейските фондове по програма „Региони в растеж 2014 – 2020“.
"Жана" |
В най-малкия Театър
199 първата премиера е на режисьора Асен Шопов с „Брудершафт“ от Анатолий Крим, като отново се залага на сигурно
актьорско име. В спектакъла, предвиден да излезе на 30 септември, участват
Васил Михайлов и Стефка Янорова. Всичко изброено до тук ще се осъществи в
зависимост от финансовата стабилност на театрите, която липсва в момента, по
думите на работещите в тях.
Ана Вълчанова във "Влиянието на гама лъчите върху лунните невени" |
На 14 октомври от 19 и 30 часа в Червената къща е премиерата
на студиото за документален театър на Неда Соколовска VOX POPULI със следващият проект посветен на
цирка „Але хоп“ . За целите на
проекта актьорите на документалния театър Филип Трифонов, Линда Русева, Тони
Карабашев, Никола Бозаджиев и др. в началото на лятото придружават цирк „Ориент“
по неговия номадски път от град на град и чрез техниките на вербатим театъра – интервюта
и наблюдения - създават своята документална картина за живота на цирковите
артисти.
Този сезон сякаш още със заявката си се разминава с голямото
театрално събитие. И заглавията, и режисьорите, и участващите актьори в
представленията от афишите на държавните театри не се очаква да ни изненадат
изключително, а по-скоро гравитират в зоната на „добре познатото“. Сезонът се
очаква да бъде премерен, неизключителен, средностатистически и в повечето
случаи пасивен в желанието си да бъде някакъв културен или духовен водач. Но в
състояние на вечна криза българският театър сякаш изпадна във вечен сън.