Втора премиера на нашумялата американска писателк Ева Енслер . След Монолози за вагината идва ред на Доброто тяло, отново в театър 199
Театър 199 отново ще скандализира по-свенливата софийска публика с новата си премиера „Доброто тяло” на американската писателка Ева Енслър. След „Монолози за вагината” това ще е втора премиера на неин текст на сцената на театъра. За няколко години Ева се превръща в синоним на съвременна феминистка. Тя създава и ръководи организация за защита на жените по света V-day. Материалите за пиесите си събира от действителни разкази на жени, пострадали от насилие, различни по възраст, раса и социално положение. Пиесите й се играят в целия свят, а в „Монолози за вагината” участват едни от най-големите световни актриси като знак на съпричастност. Българската общественост също е разбунена от "Монолозите" и от арогантно отричане и иронични коментари се стигна до сериозното и открито обсъждане на проблемите на българската жена. Трите актриси Цветана Манева, Снежина Петрова и Вяра Коларова спечелиха много награди и номинации за играта си в представлението, както и режисурата на Галин Стоев. Стотиците повторения на обгърнатата със забрани дума вагина предизвикаха смесени чувства предимно у родните критици, защото публиката се оказа по-адекватна на предизвикателствата. И докато от вестниците можеха да се прочетат обвинения в популизъм, цинизъм, търсене на евтини ефекти и т.н., зрителите на 199 отговориха на това вече с петгодишното си присъствие в залата. Имаше и мъжки отговор. В Русия излиза
т.нар. ода на пениса
„Свещеният фалос”, в което много жени припознаха своеобразна докачливост по темата от мъжка страна.
На 31 януари режисьорът Иван Урумов ще постави следващата по успех пиеса на американката - „Доброто тяло”, написана през 2004 г. В текста този път е персонализиран коремът, чрез който авторката апелира към това да приемем и обичаме тялото си такова, каквото е. Отново не липсва физиологичното. Този път фокусът е не върху това да преодолеем насилието упражнено върху нас, а да спрем самите ние да деформираме телата си в желанието да следваме модната номенклатура. „Избелващи кремове се разпродават в Африка и Азия... майки премахват оперативно ребрата на осемгодишните си дъщери, за да не им се налага да пазят диета, петгодишни деца правят всевъзможни упражнения, за да не излагат родителите си с пълнотата си, корейки премахват чертите на Азия от клепачите си” - това е новия свят за Ева Енслър. „Тази пиеса е израз на моята надежда, на желанието ми ние всички да откажем
да бъдем кукли Барби...
прочувствено споделя Енслър. Ще сляза от капиталистическата тренажорна пътека за бягане... и ще намеря начин, без да имам плосък корем, да оцелея...” И докато аз се сещам за това, че половината човечество пази диета, а другата половина умира от глад, авторката, напомняйки ми психоаналитичен сеанс, ни съветва да обичаме тялото си и да спрем да го поправяме, а това непременно да го кажем на имиджмейкърите, на разпространителите на списания и пластичните хирурзи.
За проводник на скандалния и откровен монолог е избрана актрисата Касиел Ноа Ашер, известна с предпочитанията си към телесната голота на сцената. Така провокацията на представлението придобива двойна величина - веднъж чрез изречените думи от сцената и втори път чрез набъбналия медиен образ на актрисата. Дали смехът и съдържащата се ирония в текстовете на Ева Енслър ще успеят да ни отдалечат от патоса на месианството и всички онези наръчниците за това как да живеем по-добре в този така ужасен свят, можем да разберем във вторник, 31 януари, на сцената на 199 - 19.30 часа.
Режисура Иван Урумов, участва Касиел Ноа Ашер, сценография - Мария Диманова, превод - Любов Костова.