Кои са най-номинираните спектакли, театри, имена според комисията за ИКАР 2014 към САБ? Имат ли си
фаворити ИКАР-ите? Дали най-добрите софийски театри са Театър София или Народен
Театър? Кое е най-спряганото театрално име за изминалата година? Всичко това според ИКАР
2014.
Ежегодните театрални награди ИКАР към Съюза на артистите
обяви на 9-ти януари своите номинации в 18-те категории, включващи освен
най-популярните - за режисура и актьорски постижения, така и за
дублаж, цирк, критическо писане, в което се има предвид издадена книга, както и
за драматургичен текст/пиеса. Тази година ИКАР ще бъде връчен на Стефан
Мавродиев за изключителен творчески принос, което съвпада и с неговия 70
годишен юбилей. А наградата за чест и достойнство, лично избрана от шефа на САБ
Христо Мутафчиев, ще получи актьорът Михаил Хаджиилийков.
Общо 30 са заглавията на спектаклите номинирани в една или
повече категории, а поименно номинираните творци са 41. Позволявам си тази
елементарна статистика защото в номинациите присъстват много заглавия на
извънстолични спектакли, които все още не са гостували на софийска сцена. Не е
коректно да имаме критическо отношения към номинираните, ако не сме изгледали
повечето спектакли. Затова ще подходя различно. Ще ви представя ИКАР 2014 само
от гледна точка на „елементарната статистика“. От нея човек може да извлече
една що годе по-ясна картина на изминалата театрална година според Съюза на артистите.
Цели тринайсет са номинациите в различни категории за постижения
на извънстолични театри. Най-много са в Пловдив – шест, после са във
Варна, Габрово (заради „Ромео и Жулиета“ на Петринел Гочев) и Благоевград. Проблемът
на тези номинации е, че повечето спектакли не са стъпвали на софийска сцена,
като номинираните „Възвишение“ (Пловдив) по романа на Милен Русков и режисьор Иван Добчев, "Талантливият Мистър Рипли" (Варна) и "Дисни трилър" (Пловдив) на Стайко Мурджев, „Ревизор“ (Варна) на
Пламен Марков, „Канкун“ (Варна) на Стилиян Петров, както и гостувалото само
веднъж благоевградско представление „Малки ритуали за сбогуване“ от Оля Стоянова и на номинирания
за дебют Явор Веселинов. Между труднодостъпните спектакли са моноспектакълът
„Глас“ (Пловдив), с участието на Ивана Папазова и номинация за текст на Елена
Алексиева, „Аз, Сизиф“ на Веселка Кунчева, което е независим проект и имаше
своята премиера в Пловдив (на 19-ти януари гостува в МГТ) и „Басни“ куклен
спектакъл от Бургас.
Но ако се доверяваме на вкуса и критериите на комисията
ИКАР, то театралната 2014-та си има своите очевидни фаворити.
Според ИКАР-ите конкуренцията при режисьорите тази година е
между Иван Добчев за „Възвишение“ (Пловдивски драматичен театър), Крис Шарков
за „Презрението“ (Сфумато) и Лилия Абаджиева за „Скъперникът“ (МГТ). Но сред тях
тримата Иван Добчев има едва две номинации – за режисура и за актьорски дебют.
Защото изминалата 2013-та се оказа театралната година на Крис Шарков (с пет
номинации), Лилия Абаджиева и Стайко
Мурджев с по четири номинации. Но
най-добре да разберем кои са най-добрите спектакли според ИКАР.
Най-много номинации
за спектакъл:
три номинации за „Презрението“ по филма
на Ж. Л. Годар и романа на Алберто Моравия, режисьор Крис Шарков, драматург
Стефан Иванов, сценография и костюм Ралица Тонева, фотография Наталия Йорданова
участват Васил Дуев, Дария Симеонова, Любен Кънев, Ина Добрева, Юлиян Петров
за водеща женска
роля на Дария Симеонова
за поддържаща
женска роля на Ина Добрева
за режисура на
Крис Шарков
три номинации за „Скъперникът“ от Жан Баптист Молиер, режисьор Лилия Абаджиева,
сценография и костюми Васил Абаджиев, участват - Владимир Пенев, Албена Михова,
Антоний Аргиров, Евгени Будинов, Александър Кадиев, Луиза Григорова, Весела
Бабинова, Иван Петрушинов, Владимир Димитров, Любомир Ковачев
за водеща
мъжка роля на Владимир Пенев
за поддържаща
мъжка роля на Александър Кадиев
за режисура
на Лилия Абаджиева
три номинации за „Дисни трилър“ oт Филип Ридли, режисьор Стайко Мурджев, превод
Любов Костова, сценография и костюми Петър Митев, музика Петър Дундаков, плакат
Радослава Даскалова, фотограф Георги Вачев, с участието на Мариана Йотова,
Стилиян Стоянов, Христо Пъдев и Дамян Тенев
за майсторско техническо
осъществяване
за сценография на
Петър Митев
за музика на
Петър Дундаков
най-номинираните
режисьори:
Крис Шарков – пет номинации за негови спектакли,
освен трите за „Презрението“ и
две номинации за „Напразни усилия на любовта“
(Театър София) – за сценография на Венелин Шурелов и Елица Георгиева и за
музика на Георги Георгиев.
Стайко Мурджев – четири номинации. „Дисни трилър“ (три)
и една за „Талантливият Мистър Рипли“
(Драматичен театър Варна)- номинация за
музиката на Петър Дундаков.
Лилия Абаджиева –
четири номинации. „Скъперникът“
(три) и една номинация за майсторско техническо осъществяване на „Парижката Света Богородица“ (Театър
София).
Ще си позволя да изброя онези спектакли, които имат по две номинации, за да сме ориентирани в
предпочитанията:
Възвишение
(Драматичен театър Пловдив) по книгата на Милен Русков, драматизация
Александър Секулов и Иван Добчев, режисура Иван Добчев, сценография Ивайло
Николов, костюми Ива Гикова, музика Асен Аврамов, участват Бойко Кръстанов, Красимир Василев,
Асен Блатечки, Ивайло Христов, Петър Тосков, Венелин Методиев, Христо Пъдев,
Станислав Ганчев, Троян Гогов, Стилиян Стоянов, Тихомир Кутев, Симеон Алексиев,
Красимир Доков/ Тодор Генов, Иво Танев, Анди Райчев, Русалина Чапликова, Елена
Кабасакалова, Лазарина Коткова, Светлана Мановска, Радина Думанян, Екатерина
Георгиева.
за режисура на Иван Добчев
за дебют на Красимир Василев за ролята на Асенчо
Ромео и Жулиета
(Драматичен театър Габрово) от У. Шекспир, превод Мария Змийчарова, режисура
Петринел Гочев, музика Димитър Пенчев (флейти: Пенка Тренева, Моли Шамбо (Molly
Shambo); виолончели: Анет Артинян, Ти Джей Бордън (T.J. Borden), сценография и
костюми Юлияна Войкова-Найман, участват Гергана Змийчарова, Димо Димов,
Елизабет Попова, Мирослав Симеонов, Надежда Петкова, Николай Бързаков, Петко
Петков, Силвия Чобанова, Светослав Славчев
за дебют за ролята на Жулиета на Гергана
Змийчарова
за поддържаща женска роля за ролята на Дойката
на Надежка Петкова
Хората от Оз (Театър
199) от Яна Борисова, режисьор Галин Стоев, сценография Юлиян Табаков,
музика Саша Карлсон, участват Цветана Манева, Атанас Атанасов, Радена
Вълканова, Вежен Вълчовски, Стефан Вълдобрев
за драматургичен текст на Яна Борисова
за поддържаща мъжка роля на Труман на Атанас
Атанасов
Ревизор (Драматичен
театър Варна) от Н. В. Гогол, превод и режисьор Пламен Марков, сценография
Мира Каланова, музика Калин Николов, участват Стоян Радев, Веселина Михалкова,
Гергана Арнаудова, Стефан Додуров, Леарт Докле, Адриан Филипов, Валери Вълчев,
Пламен Георгиве, ПЛамен Димитров, Яким Неделчев, Димитър Мартинов, Антония
Търпова, Ина Добрева, Михаил Мутафов, Христо Христов, Биляна Стоева, Мария
Гинкова, Николай Кенаров
за сценография на Мира Каланова
за водеща мъжка роля на Градоначалника на Стоян
Радев
Напразни усилия на
любовта (Театър София) от У. Шекспир, режисьор Крис Шарков, сценография
Венелин Шурелов, костюми Елица Георгиева, музика Георги Георгиев, участват Дария
Симеонова, Йоанна Темелкова, Мила Банчева, Силвия Петкова, Симона Халачева,
Антон Григоров, Борис Георгиев, Ивайло Герасков, Мартин Гяуров, Михаил Милчев,
Николай Антонов, Николай Димитров, Юлиян Малинов, Юлиян Рачков
за сценография на Венелин Шурелов и Елица
Георгиева
за музика на Георги Георгиев
Веселите Уиндзорки (Народен
театър) от У. Шекспир, режисьор Ръсел Болъм, сценография и костюми Юлиан
Табаков, музика Милчо Левиев; пластика Александър Илиев, снимки Иван Дончев, асистенти
на сценографа Кирил Наумов, Боряна Чернева, Диляна Иванова, участват Филип
Аврамов, Иван Бърнев, Стефания Колева, Пламен Пеев, Рени Врангова, София
Бобчева, Илиана Коджабашева, Стоян Пепеланов, Иван Юруков, Александра Василева,
Христо Чешмеджиев, Любомир Петкашев, Сава Драгунчев, Дарин Ангелов, Деян
Ангелов, Мартин Цолов, Марк Делчев, Ния Насева, Филипа Петева, Деница Русимова,
Божана Мановска, Борислава Стратиева, Евелин Костова, Рада Кайрякова, Цвета
Дойчева
за музика на Милчо Левиев
за водеща мъжка роля на Г-н Форт на Иван Бърнев
Няма по-ясен знак за понижаването на общото ниво на избираните
театрални продукти от липсата на спектакъл-събитие в номинациите на ИКАР-ите,
който поне малко да е предизвикал някакъв обществен, културен, критичен
резонанс. Тук не включвам спектакъла на Петринел Гочев „Ромео и Жулиета“
поставен в номинациите единствено в категории за дебют и поддържаща женска
роля, сякаш не именно режисурата и сценография да не са факторите, които го
превърнаха в най-обговорения спектакъл в последните 2 месеца. Не включвам и онези извънстолични спектакли,
които тепърва очакваме да видим. Все се надявам, че поне един от тях ще предизвика
вълнение сред коментиращите и интересуващите се от театър.
Чест прави на ИКАР,
че в номинациите не присътва откровената халтура, но по-безконфликтни номинации
рядко е имало, лишени от напрежение, от очаквания, от предизвикателства, сякаш
много повече заети да преекспонират новите си любимци, да прекопаят своите си територии.
Изненадващо тази година липсват имената на „големите“ - Явор Гърдев, Теди Москов, Маргарита Младенова
(спектакълът „Между празниците“ под нейна режисура е номиниран само за текста
на Стефан Иванов), Мариус Куркински. Но ще си позволя още една статистика,
която вероятно би обяснила „кръговете на внимание“ на ИКАР-ите.
Най-номиниран театър:
Пловдивски Драматичен
Театър - шест номинации:
за режисура на Иван Добчев за „Възвишение“
за дебют на Красимир Василев във „Възвишение“
за сценография на Петър Митев за „Дисни трилър“
за авторска музика на Петър Дундаков за „Дисни
трилър“
за майсторско техническо осъществяване на „Дисни
трилър“
за драматургичен текст на Елена Алексиева „Глас“
Драматичен Театър
Варна – четири номинации
за водеща мъжка
роля на Стоян Радев „Ревизор“
за сценография на Мира Каланова „Ревизор“
за сценография на Венелин Шурелов и Елица Георгиева
„Канкун“
за музика на Петър Дундаков „Талантливият Мистър Рипли“
Театър София – четири
номинации
за водеща женска роля на Лилия Маравиля в „Г-жа
Министерша“
за майсторско техническо осъществяване на „Парижката
Света Богородица“
за сценография на Венелин Шурелов и Елица
Георгиева за „Напразни усилия на любовта“
за музика на Георги Георгиев „Напразни усилия на
любовта“
Народен Театър „Иван
Вазов“ – четири номинации
за водеща женска роля на Жорета Николова в „Морски
пейзаж"*
за поддържаща женска роля на Александра Василева
в „Очите на другите“
за водеща мъжка роля на Иван Бърнев в „Херкулен
и Авгиевите обори“ и във „Веселите
Уиндзорки“
за музика на Милчо Левиев във „Веселите
Уиндзорки“
В номинациите липсват Театър на Българската Армия, Сатиричен
Театър. Всички останали присъстват с по една номинация, освен две за Театър 199
заради „Хората от Оз“, с номинация за текста на Яна Борисова и за поддържащата
роля на Атанас Атанасов, и трите за Малък Градски Театър, обвързани единствено със
спектакъла „Скъперниикът“ на Лилия Абаджиева. Фаворитите са очертани. Остава да
им повярваме.
Ще припомня защо интересът ми към бройката номинации не е
случаен. По времето на управлението на Вежди Рашидов на културата на България подопечното
му Министерство реши да изплаща поощрителни
„бонуси” (така ги нарече самото Министерство), т.е. по 4 000 лв. за всяка
награда (ИКАР, АСКЕЕР, Шуменския конкурс за драма и мисля, че имаше още един
конкурс, но не съм сигурна), които ще се изплащат на театъра, в който се играе
награденото представление или наградения актьор, сценограф и т.н. С други думи
– ако Театър София вземе четири награди, те се умножават по четири и държавата
изплаща 16 хиляди лева на театъра. Тези „бонуси“ бяха измислени, за да
поддържат тезата, че Министерство на културата има отношение към качеството на
произведения продукт, а не само към комерсиалната печалба – продаден билет. Въпросите
тук са няколко – как се разпределят тези пари, има ли тяхно целево
предназначение или потъват в касите на театрите. Но това, което най-много
смущава е, че всяка година едни и същи хора решават кои театри да бъдат
номинирани и наградени, а наградените подозрително често са едни и същи. Също
често на ротационен принцип се сменят едни и същи имена ту като членове в
комисии, ту като номинирани и наградени. А това все пак не е приятно
съвпадение, особено за обикновения човек, който се пита това не предразполага
ли към изкушения, не създава ли възможност за упражняване на някакви властови
и корупционни схеми, най-малкото да бъдат подманени в тях. Не твърдя, че го
правят, но някак е така предразполагащо.
Има известни недоразумения и в номинациите, които се виждат
с просто око, като тази на Иван Бърнев
за водеща мъжка роля едновременно във „Веселите
Уиндзорки“ и за ролята му в „Херкулес и Авгиевите обори“. Как да разберем, ако имаме нужда, разбира се,
и ако бъде награден, за коя от двете роли е предпочетен? А спектаклите са
различни, ролите – също, качествата им още повече. По-натрапливото наблюдение е, че Иван Бърнев
бе пропуснат миналата година за чудесните му роли в „Рицарят и Светия Дух“ на
Маргарита Младенова и „Ръкомахане в
Спокан“ на Явор Гърдев, а сега е номиниран за роли с по-съмнително качество. Но
житейската ирония или нейното силово прилагане винаги са били поучителни. По-особено е и с наградите за сценография на
Венелин Шурелов и Елица Георгиева за „Напразни усилия на любовта“ и за „Канкун“
– питам се режисьорите на тези два спектакъла - Крис Шарков и Стилиян Петров - дали
биха приписвали половината успех на една евентуална награда и на другия
спектакъл. Сложно е, на ръба на алтруизма. Пък и спектаклите са в два различни
театри.
Има и други странни номинации, например този за текст на Елена Алексиева на моноспектакъла „Глас“,
сякаш този текст би бил възможен без
актрисата Ивана Папазова. На 21 февруари ни предстои да видим спектакъла в
Театър на Армията.
По повод т.нар. независим театър у нас, да се разбира –
извънинституционален, то в тазгодишните номинации цялата категория „съвременен
танц и пърформанс „ (формулировка, която предварително ограничава възможностите
на съвременните сценични прояви) е заета от тях. В другите категории присъстват
само два спектакъла – „Времето на кварките“ на Гергана Димитрова за техническо
изпълнение и „Аз, Сизиф“ на Веселка Кунчева за цялостен спектакъл.
И така, какво излиза? Българският театър най-добре се развива,
най-качествен е в Пловдив, Варна, Театър София и Народен Театър. Имената на
Крис Шарков, Стайко Мурджев и Лилия Абаджиева са най-спрягани. Както написах
по-горе: Остава да им повярваме!
Относно церемонията - там вероятно няма да има изненади. Ще се състои в Народен театър и нейн режисьор ще е отново Стоян Радев. Като имаме предвид, че той е активен в протестите през последните месеци, както и организаторите от страна на САБ, то е сигурно, че ще има протестни послания. А как ми се искаше да ги чуя докато Вежди Рашидов залиташе по сцената на Народен театър, окуражаван от плясканията на съсловието.
А ето и номинации,
подредени по категории:
Номинации за КРИТИЧЕСКИ ТЕКСТ, излъчени от Гилдията на
театроведите, критиците и драматурзите:
Деляна Манева за книгата „Предизвиканото тяло“, Издателство
„Ciela”
Камелия Николова за книгата „Българският театър след 1989 и
новата британска драма“, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“
Ромео Попилиев за книгата „Съпротивата на драмата в драмата
за съпротивата“, Академично издателство „Проф. Марин Дринов“
Номинации за ДРАМАТУРГИЧЕН ТЕКСТ, излъчени от Гилдията на
театроведите, критиците и драматурзите:
Елена Алексиева за драматургичния текст „Глас“
Стефан Иванов за драматургичния текст „Между празниците“
Яна Борисова за драматургичния текст „Хората от Оз“
Номинации за СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ И ПЪРФОРМАНС, излъчени от
Гилдията за съвременни изпълнителски изкуства:
„Monocrossing“ - мултимедиен танцов пърформанс на Derida
Dance
„Тълковен речник“ – музикално танцов пърформанс на Сдружение
за съвременно алтернативно изкуство и култура „По действителен случай“
„Танцувам Мария Калас“ – идея, хореография и танц Галина Борисова
Номинации за „ЗЛАТЕН ГЛАС“, излъчени от Гилдията на
актьорите, работещи в дублажа:
Ани Василева за
ролите и в „Новите съседи“
Здравко Методиев за
Спондж Боб в „Спондж Боб“
Николай Николов за полк. Ханс Ланда в „Гадни копилета“
Награда за ЦИРКОВО ИЗКУСТВО, излъчена от Гилдията на
цирковите артисти:
Сашо Петров Койчев и Алекс Сашов Койчев за приноса им в
цирковата клоунада и пантомима
Номинации за КУКЛЕН СПЕКТАКЪЛ, излъчени от Гилдията на
творците в кукленото изкуство:
„Аз, Сизиф“ драматургия и режисура Веселка Кунчева,
Продуцентска къща „Контраст филмс“ ООД
„Басни“ по Лафонтен, реж. Бисерка Колевска, Държавен куклен
театър – Бургас
„Бурята“ от Уилям Шекспир, реж. Катя Петрова, Столичен
куклен театър
Номинации за ИНДИВИДУАЛНО ПОСТИЖЕНИЕ В КУКЛЕНОТО ИЗКУСТВО,
излъчени от Гилдията на творците в кукленото изкуство:
Ана-Мария Лалова за Вещицата в „Джуджето Дългоноско“ от
Вилхелм Хауф, реж. Бисерка Колевска, Държавен куклен театър – Сливен
Свила Величкова за сценографските решения на „Басни“ по
Лафонтен, реж. Бисерка Колевска, Държавен куклен театър – Бургас и „Джуджето
Дългоноско“ от Вилхелм Хауф, реж. Бисерка Колевска, Държавен куклен театър –
Сливен и костюмите на „Професия Лъжец“ спектакъл на Стефан (Теди) Москов,
Държавен куклен театър – Варна
Христо Йоцов за музиката на „Бурята“ от от Уилям Шекспир,
реж. Катя Петрова, Столичен куклен театър
Номинации за МАЙСТОРСКО ТЕХНИЧЕСКО ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ:
„Времето на кварките“ – интерактивна театрална инсталация на
тема квантова физика, идея и режисура Гергана Димитрова, Организация за
съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“
„Дисни трилър“ от Филип Ридли, реж. Стайко Мурджев,
Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ - Пловдив
„Парижката Света Богородица“ от Виктор Юго, реж. Лилия
Абаджиева, Театър „София“
Номинации за АВТОРСКА МУЗИКА ИЛИ ОРИГИНАЛНО МУЗИКАЛНО
ОФОРМЛЕНИЕ:
Милчо Левиев за „Веселите уиндзорки“ от Уилям Шекспир, реж.
Ръсел Болъм, Народен театър „Иван Вазов“
Георги Георгиев (Остава, Homeovox) за „Напразни усилия на
любовта“ от Уилям Шекспир, реж. Крис Шарков, Театър „София“
Петър Дундаков за „Талантливият мистър Рипли“ от Филис Наги,
реж. Стайко Мурджев, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ и „Дисни
трилър“ от Филип Ридли, реж. Стайко Мурджев, Драматичен театър „Николай О.
Масалитинов“ - Пловдив
Номинации за
СЦЕНОГРАФИЯ:
Венелин Шурелов и Елица Георгиева за „Напразни усилия на
любовта“ от Уилям Шекспир, реж. Крис Шарков, Театър „София“ и „Канкун“ от Жорди
Галсеран, реж. Стилиян Петров, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“
Мира Каланова за „Ревизор“ от Николай В. Гогол, реж. Пламен
Марков, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“
Петър Митев за „Дисни трилър“ от Филип Ридли, реж. Стайко
Мурджев, Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ - Пловдив
Номинации за ДЕБЮТ:
Гергана Змийчарова за Жулиета в „Ромео и Жулиета“ от Уилям
Шекспир, реж. Петринел Гочев, Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово
Красимир Василев за Асенчо във „Възвишение“ по романа на
Милен Русков, реж. Иван Добчев, Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ –
Пловдив
Тея Сугарева за режисурата на „Робин“ от Анна Топалджикова,
Сдружение "Антракт" и Камерен театър „Възраждане“
Явор Веселинов за режисурата на „Малки ритуали за сбогуване“
от Оля Стоянова, Драматичен театър „Никола Й. Вапцаров“ - Благоевград
Номинации за ПОДДЪРЖАЩА ЖЕНСКА РОЛЯ:
Александра Василева за Магазинерката в „Очите на другите“ от
Иван Димитров, реж. Марий Росен, Народен театър „Иван Вазов“
Ина Добрева за Елена в „Презрението“ по филма на Жан-Люк
Годар и романа на Алберто Моравия, реж. Крис Шарков, Театрална работилница
„Сфумато“ и “Exodus Art”
Надежда Петкова за Дойката в „Ромео и Жулиета“ от Уилям
Шекспир, реж. Петринел Гочев, Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово
Номинации за ПОДДЪРЖАЩА МЪЖКА РОЛЯ:
Александър Кадиев за Клеант в „Скъперникът“ от Жан Батист
Молиер, реж. Лилия Абаджиева, Малък градски театър „Зад канала“
Атанас Атанасов за Труман в „Хората от ОЗ“ от Яна Борисова,
реж. Галин Стоев, Театър 199 „Валентин Стойчев“
Малин Кръстев за Тим в „Часът на вълците“ по Ингмар Бергман,
реж. Десислава Шпатова, Младежки театър „Николай Бинев“
Номинации за ВОДЕЩА ЖЕНСКА РОЛЯ:
Дария Симеонова за Камий в „Презрението“ по филма на Жан-Люк
Годар и романа на Алберто Моравия, реж. Крис Шарков, Театрална работилница
„Сфумато“ и “Exodus Art”
Жорета Николова за Нанси в „Морски пейзаж“ от Едуард Олби,
реж. Петър Денчев, Народен театър „Иван Вазов“
Лилия Маравиля за Г-жа Министершата в „Госпожа министершата“
от Бранислав Нушич, реж. Недялко Делчев,Театър „София“
Номинации за ВОДЕЩА МЪЖКА РОЛЯ:
Владимир Пенев за Арпагон в „Скъперникът“ от Жан Батист
Молиер, реж. Лилия Абаджиева, Малък градски театър „Зад канала“
Иван Бърнев за Г-н Форт във „Веселите уиндзорки“ от Уилям
Шекспир, реж. Ръсел Болъм, Народен театър „Иван Вазов“ и Херкулес в „Херкулес и
Авгиевите обори“ от Фридрих Дюренмат, реж. Ивайло Христов, Народен театър „Иван
Вазов“
Стоян Радев за Градоначалника в „Ревизор“ от Николай В.
Гогол, реж. Пламен Марков, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“
Номинации за РЕЖИСУРА:
Иван Добчев за „Възвишение“ по романа на Милен Русков,
Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив
Крис Шарков за „Презрението“ по филма на Жан-Люк Годар и
романа на Алберто Моравия, Театрална работилница „Сфумато“ и “Exodus Art”
Лилия Абаджиева за „Скъперникът“ от Жан Батист Молиер, Малък
градски театър „Зад канала“
Награда ИКАР за чест и достойнство се определя и връчва от
Христо Мутафчиев – Председател на Съюза на артистите в България. С нея тази
година ще бъде удостоен актьорът Михаил Хаджиилийков
Награда ИКАР за изключителен творчески принос ще бъде
връчена на актьорът Стефан Мавродиев
* моля, да бъда извинена от актрисата Жорета Николова, която ми обърна специално внимание, че съм написала, че е номинирана за поддържаща женска роля, а действителната й номинация е за водеща женска роля.