Излезе
новият брой на списание „ГЕСТУС 2013", посветен изцяло на съвременния танцов театър.
Съставител на това уникално за България издание е хореографът Мила Искренова.
Броят е
разделен условно на три глави:
Глава 1 - теоретични текстове, размисли
и есета от Пол Валери, Дженифър ван Папендорп, Мария дел Пилар, Нараньо Рико и
Мила Искренова за съвременния танцов театър;
Глава 2 - текстове, проследяващи
етапите в развитието на съвременния танц и най-важните имена на ХХ в., свързани
с него – Марта Греъм, Мърс Кънингам, Пина Бауш и трупата DV8 Physical Theatre
Глава 3 - българският контекст –
разговори с български театрални критици, хореографи и изпълнители. Списанието
завършва с текст на Мила Искренова,
който въвежда в дейността на основните имена в съвременния танцов театър у нас,
условно разделени на три поколения. За отправна точка са поставени имената на
хореографите Маргарита Градечлиева и Маргарита Арнаудова. Второ поколение,
оформило позициите си през 80-те и 90-те на миналия век, Росен Михайлов, Татяна
Соколова, Мила Искренова, Галина Борисова, Албена Атанасова, Анита Цветкова,
както и Петя Стоилова, Боряна Сечанова и Олеся Пантикина. В третото поколение
влиза дейността на Петя Стойкова като ръководител на танцова компания „ДЮН“,
Анна Донева, Иво Димчев, Юлияна Сайска, дейността на Brain Store Project – Вили Прагер,
Стефан Щерев, Мила Одаджиева и Нели Митева, както и творците, изявяващи се през
последните 15 години извън България – Красен Кръстев, Христиан Бакалов, Теодора
Попова, Живко Желязков.
Този брой на
„ГЕСТУС“ е първото подобно издание на български език, което проследява развитието
и тенденциите в съвременния танцов театър у нас и по света. Той няма претенции
да е напълно изчерпателен по отношение на световните примери, но може да бъде
използван като въвеждащ наръчник по теория и практика на съвременния танцов
театър. Преимущество на броя е множеството преводна литература, свързана с
теория на театъра – ниша, изключително изпразнена от разнообразие в последните
години в България. Липсата на специализирани издания, които да отразяват
актуалните тенденции, както и публикуването на съвременни и важни преводни
теоретични текстове ни лишават от необходимите информационни и образователни хоризонти. Но у
нас все още е напълно валидно правилото, че образованието е изключително и само
лично дело. Ревността към придобитата с лично усилие теоретична информация и
нежеланието тя да бъде споделена с други е характерна черта за научните среди у
нас, поне в театралната гилдия е така. Затова този брой ще остане уникален пример
именно с желанието си да сподели с нас възможно повече преводна литература, без
да избягва изключително необходимата основа – българският контекст в
съвременния танцов театър.
ГЕСТУС 2013,
освен ролята си на пътеводител на съвременния танцов театър е и чудесно
помагало за всички занимаващи се и изучаващи различни театрални практики и
теория на театъра, както и за ценителите на съвременния танцов театър.
Списанието
може да се закупи от книжарница „Български книжици“. Цена – 4,50 лв.
Съдържание:Танцът в теория
Радостта на тялото - Мила Искренова
Някои прости размисли за тялото - Пол Валери
Танцът в думи – подбрано от Мила Искренова
Принципите на съвременния танц - Дженифър ван Папендорп
Историята на модерния танц - Мария дел Пилар, Нараньо Рико
Танцова импровизация - Мила Искренова
БУТО – мълчаливият крясък - Мила Искренова
Марта Греъм
Марта Греъм – вечната перспектива - Мила ИскреноваМарта Греъм – Разкъсваща страст - Галина Борисова
Мърс Кънингам
Мърс Кънингам – “За мене танцът е движение във времето и
пространството” - Мила ИскреноваМърс Кънингам си отиде - Джоан Акосела
Пина Бауш
Танцовият театър на Пина Бауш - Мила ИскреноваНякой прикова роклята ми към сцената - Рандолин Зин
Кара те да се радваш, че си човек - Фиона Шоу
Истинските подаръци на Пина Бауш - Джоана Акосела
Създаването на един спектакъл – разговор с Пина Бауш
Вуперталският танцов театър (ВТТ) - Норберт Сервос
DV8 Physical Theatre
DV8 Physical Theatre - Мила ИскреноваФизическият театър на DV8 - Рослин Сулгас
Направо казано - разговор с Лойд Нюсан
Можем ли да говорим за това? Прудънс Аптон, Каролин МакДжин
Българският контекст
Танцът има едновременно важна, сложна и много крехка позиция - разговор с Мира ТодороваХората, с които работя ме мотивират най-силно - разговор с Боряна Сечанова
Всички малко или много влачим историята, пришита за гръбначния ни мозък - разговор с Иво Димчев
Международен фестивал за театър и съвременен танц “Черната кутия” - Слава Младенова
Танцът чрез езика на тялото е общуване без преводач - разговор със Слава Младенова
Неприлично дълъг текст (автокритика) за новото ми соло „Танцувам Мария Калас“ - от сайта на Галина Борисова
Метаезикът “Пина” - Елица Матеева
Барок афекти танц - Йосиф Герджиков
Съвременният танц в България - Мила Искренова