Начало:
Сцена 1: интериор (декорите са условни, дървени плоскости, които трябва да напомнят: А. - народът живее близо до природата, те са езичници. Б. Пространството е ханска обител, едновременно място за мъчение, спалня на развратна ханска внучка (всяко племе си има мърша). Издигнатите плоскости в полукръг - символизират: А. Крепостни кули, Б. Предполагаеми входове и изходи, В. Паметник, изобразяващ духа на гордия народ. Забележка: костюмите - семпли, да не разсейват публиката. ("само от лен, зебло и кожа, същински скулптури..." според сценографа Анна Кирилова).
Музиката - на моменти индийска цитра - идва да покаже мистичния Изток, завладяван от имперския Запад.
Действие: десетина човека влизат и излизат на сцената, разговарят. Те са добри и лоши, но като част от този народ говорят гордо и тържествено. Шутът - функция: да отпушва напрежението от значимите, но тежки разговори за бъдещето на гордия народ, и да разсмива публиката... Финал: Смъртта на хана: дълга, мъчителна, самоубийствена и самопожертвователна - с меч, разрязва се през средата на тялото.
Неосветена пауза и време за размисъл.
По време на всеобщо увеселение всички спонтанно изпяват "Питат ли ме дей зората" (момченце в зелен клоунски костюм дава тон за песен от сцената), раздават се букети и медали.
Всъщност действието се развива някъде през октомври 2007 г. Събитието: 50-годишнина от основаването на Сатиричния театър, а главен организатор - режисьорът Младен Киселов. Как се празнува?
чрез:
Текст: "Старчето и стрелата" от Никола Русев. Цел: "Да възстановим паметта на великия драматург, да възкресим спектакъла отпреди 40 години за новите поколения." (Младен Киселов)
Този "празник на старото поколение" (по думите на режисьора Киселов) е натоварен с мисията да повтори обществената значимост и гражданска ангажираност на оригиналното представление. През 1969 г. този текст на Никола Русев е имал грандиозен успех, прикрил майсторски зад историческия сюжет и двусмислието, алегориите и езоповия език упреците към властта. Днес опитът да се реставрира минал ефект чрез носталгия и възстановка на отминали представи за живот и театър е неуместен.
Заявената мисия да се събуди патриотизъм в младото поколение подсказва, че това е или творческа немощ, или надценена представа за евентуалната роля на организаторите в културния и обществен живот. Как точно става това с вехт, илюстративен театър, с патетични интонации, с кожи и кръпки, с дъх на отминали времена и читалищен устрем? Призованите популярни актьори днес (които трябваше отново да напомнят за величието през 1969, когато Калоянчев и Мутафова са владеели сцената) натрапчиво изговарят ту с жар в очите, ту напълно объркани репликите си - обикновено в застинали картини в центъра на сцената. Това не би било смущаващо, ако представлението нямаше грандиозната цел да разклати заспалата гражданска съвест, а ако може и тази на управниците. Изобщо мисията се оказа всенародна.
А думите на хан Телериг "Всеки мисли, че без него България е нищо... и да кажеш, че правиш всичко за род и родина, е най-хитрото обяснение за всички престъпления", които трябваше да ударят право в сърцето поканените на тържеството политици, учудващо обобщиха цялото това упражнение по родолюбие.
Участват: Валентин Танев, Йосиф Шамли, Георги Кадурин, Павел Поппандов, Мариан Бачев, Стефан Денолюбов, Филип Аврамов, Христо Гърбов, Герасим Георгиев, Кирил Ефремов, Явор Борисов, Йорданка Стефанова, Янина Кашева, Димитър Димитров
Пропуснали сте да отбележите, че фъфленето на хана и част от антуража му, също повдигнаха духа на публиката.
ОтговорИзтриване