Има спектакли у нас, които сякаш са създадени с ясната цел
да не бъдат харесвани от публиката. Не
само, те даже кокетират с това си намерение, като подлагат своите зрители на
амбициозни провокации, най-вече от естетически и физически порядък. Нима не е екстравагантно
да подчиниш една тема, каквато и да е тя, на това да бъде сдъвкана и изплюта от
почти двучасовите речитативи, физически спазми, крясъци, плюнки, мятане,
щипане, виене, актьорско оцеляване на ръба на изтощението, всичко това
изхвърлено между четири олюпени стени, два прожектора и пулсиращи светлини. Защото
нали театърът, разграничаващ се от масовия, държал, казват, да поставя високи изисквания към своята
публика като предизвиква не само нейната издръжливост, но и като й поставя
капани, в които тя да пропада – интелектуални капани. Нима, обаче, не е
притеснително за всеки зрител, ако пропада неуспешно непрекъснато. Но не бива
да се плашим за интелектуалното си самочувствие, защото през последните години
в тези си опити експерименталният театър у нас си създаде трайни навици, даже
банални в упорството да оставя в недоумения своята публика по един и същи начин.
А това, разбира се, ни дава преднина и все по-трудно бихме капитулирали пред
натиска на "експеримента".
Всичко това би било разбираемо и симпатично в неподправената
си инфантилност, ако извървяваше своето най-важно предназначение – чрез търсения
шок, ужас и раздразнение да пречисти действителността. Нали ужким изкуството с
това се занимаваше – немасовото, онова, което има претенцията, че чопли ума и
възприятията ни, разтревожени от и за света, който обитаваме.
Всъщност „Червената планета“ от Георги Тенев, с режисьор Ани Васева на сцената
на „Сфумато“ може без свян да се превърне в наръчник на младия
български авангдист-баналист. Има си всички необходими атрибути. От тези да притисне
публиката си в клаустрофобично пространство, като разгръща неврозите си на
метър от нея, до тези да въздейства върху сетивата й чрез предозиране на
визуални и шумови ефекти, които могат да разсипят и най-устойчивия вестибуларен
апарат. Разбира се целта на „дразненията“ е да освободи асоциативното ни мислене
от капана на причинно-следствените навици, така се твърди. Нали постмодернизмът не спря да ни натрапва,
че историята е мъртва, а историчното мислене сме го оставили в миналото, за
по-лесно и нежелано. Защото живеем, според него, само в настоящето и можем
единствено да възпроизвеждаме безкритично вече установените идеи, да се
удоволстваме даже от повторенията. А също така твърди, че
сетивата са тези, чрез които бихме достигнали до хоризонта на своето автентично
познание, а не рациото, замърсено от знанието – един авангарден трик, който
хитроумно беше засмукан от поп-културата – дете на постмодернизма.
Всичко това, разбира се, беше много актуално, но преди 10 години, преди кризата, когато беше етично да твърдиш, че изкуството е само игра на знаци и нищо повече. Днес това се е превърнало в банално възпроизвеждане на преживян опит. Постмодернизмът е мъртъв. Затова всяко негово възпроизвеждане е упражнение по стил, имитация на мъртъв стил – стилът на младия вечен български авангардист-постмодернист, здраво вкопчен в това да скандализира с баналности, лишени от критичност, които все по-истерично биват хвърляни в лицата на иначе малобройната си, но издръжлива публика. Но нали можем и да сме участници в преднамерена игра-лабиринт със скрити послания, закодирани в текст и в режисура, всичко това предназначено да бъде разгадано от малцина. Кой, кой няма да пожелае, макар и загубен в лабиринта, да не бъде припознат като специален, като част от тази малобройна, но сплотена група от правилно разчитащи „знаците“.
Всичко това, разбира се, беше много актуално, но преди 10 години, преди кризата, когато беше етично да твърдиш, че изкуството е само игра на знаци и нищо повече. Днес това се е превърнало в банално възпроизвеждане на преживян опит. Постмодернизмът е мъртъв. Затова всяко негово възпроизвеждане е упражнение по стил, имитация на мъртъв стил – стилът на младия вечен български авангардист-постмодернист, здраво вкопчен в това да скандализира с баналности, лишени от критичност, които все по-истерично биват хвърляни в лицата на иначе малобройната си, но издръжлива публика. Но нали можем и да сме участници в преднамерена игра-лабиринт със скрити послания, закодирани в текст и в режисура, всичко това предназначено да бъде разгадано от малцина. Кой, кой няма да пожелае, макар и загубен в лабиринта, да не бъде припознат като специален, като част от тази малобройна, но сплотена група от правилно разчитащи „знаците“.
И така, в този наръчник на младия български авангардист-баналист има
едно първо правило - всеки сюжет, който може да бъде възпроизведен от зрителя, е
презрян. Неуместно е да се споменава вече за фабула, персонаж, действие и конфликт
- все ограничители на волното въображение на експериментатора, петимен за
езикови игри, дискурсивни практики, полифоничност, речеви платформи и прочие
номера. При все, че колкото и неузнаваем на сцената да е текстът на Георги
Тенев пак можем да възпроизведем история от него. Но пиесата е едно, а
сценичният разказ – друго. Защото всеки логичен сценичен разказ, според младия
български авангардист-баналист, е предателство към високия вкус, а и нали сме отегчени
до смърт от психологическия театър вече 25 години. Словото е дискридитирано още
от Арто, а на негово място идват поток от нелинеарни поредици от думи, т.нар.
„облаци от лингвистични комбинации“, които най-общо казано „оплакват загубата
на смисъл“ чрез дискурсивни игри. Уморих ли ви? Всичко това, за да го разберете по-лесно, просто вземете който и да било текст и според правилата на младия български авангардист-баналист, той винаги може да бъде
изговорен, изкрещян, накъсан, изгрухтян, ако щете и изпикан от актьора. Защото до зрителя не бива
да достига никакъв рационален смисъл, а чрез асоциации и възбуда на сетивата да
достигне до онова автентично преживяване, в което да се слее с абсолюта на познанието. Всичко
това иска да прилича на ритуален транс, по примера на театралната редица Арто, Гротовски, Барба, но надали. Защото автентичността не се постига чрез игра с клишета, защото ако беше така, то постмодернизмът щеше да е религия вече. Не бива да забравяме обаче, че целта на това преживяване може
да е и да предизвиква отвращение, което най-честно атакува традиционните представи
за колективен опит, каквото е театъра. Нали авангардът е радикален, поне беше преди 100 години.
И все пак Георги Тенев си е намислил разказа, колкото и да е недопустимо по правилата на Ани Васева. Той ни е
въвлякъл в апокалиптичен научно-фантастичен сюжет, взаимстван от Станислав Лем,
Айзък Азимов и Дъглас Адамс – поне така му се е искало в търсенето на общи
разпознаваеми за поколението знаци. Защото всичко междугалактическо започва от
смъртта на Синята планета (Земя) и пътешествието на един капитан на полет,
пилот и робот към Червената планета. Двете човешки същества (Леонид Йовчев и
Галя Костадинова) се сблъскват с необичайни космически явления, както и с
действията и бездействията на един робот (Деница Даринова), който се подчинява, знаете, на четирите закона на роботиката. Всичко това довежда
до тяхната смърт и преобразуване в друго същество между човек и робот, да
предположим, защото се сливат. Защото всичко това може да е така, а може и да не е така – нали
имаме иронична игра с текст и представяне от страна на Ани Васева. А и няма
нужда да бъде приемано като научно-фантастичен театър, защото тази
космическа драма може да бъде разбрана и като апокалиптична картина, но и като
пародия на маниакалните усилия на режисьора-демиург (Юлияна Сайска), който заснеме
най-после последния 13-ти епизод от „Звездни войни“ с осемхилядна масовка.
Сценичният разказ на Ани Васева е организиран в рамките на събитията върху тази
киноплощадка, върху която деспотичната фигура на режисьора, пародирана до
екстатичен хрип, подсказва, че всичко земно и човешко може да е плод на
самозабравил се Бог-демиург, игра на умопомрачен садист кинематографист. До тук
всичко е наред и Георги Тенев е напипал, че е време за антиутопии. Нима
представите за апокалипсис не възпроизвеждат в най-чист вид страховете на
човека, а именно неговия край. А като най-ценен негов продукт е човешката
цивилизация, която за Георги Тенев се е отказала от еволюцията и се подчинява
на хаоса, на брътвежа и полудата на последните оцелели хора. Но и това е
неизменно правило на постмодерниста-концептуалист – да замени „големите
разкази“ с гигантски апокалиптични притчи за идващия край на света. Нали
помните – отказахме сме от историчност, няма минало и бъдеще, а вечно кошмарно повтарящо
се настояще, което трябва да възпроизведе краткотрайно усещане за протичащо
време – все по-стеснено, все по-задущаващо. И ако Човекът преди се страхуваше
от смъртта на Бог, то днес вече се говори за края на историята, където сме
обречени на собствения си хаос и упадък. Нима не е съвсем на място този разказ,
ще попитате? На място е, но не това видях. Защото как се превръща всичко това в
театър?
Антиутопията има една много важна цел – да предизвика у
човека страх от бъдещето и отвращение от действията или бездействията му. Как
обаче Ани Васева го разбира това - на първо място чрез смаляване на ужаса от
действителността, ядрото на всяка антиутопия, чрез неговото иронизиране - стар
постмодерен трик, който идва да омаловажи всяка възможна критичност. Втори път
– съвсем буквално – като връхлита публиката до изнемога със сцени на безсмислен
крясък, после писък, после грохот, вой, даже източноправославно песнопение в
безпомощното търсене на все по-странни, според актьорите, звуци, които да представят един лишен от разум свят. Всичко това под
пулсиращите лъчи на led
прожектора, все пак по нещо трябва да напомня, че сме в sci-fi жанра, в космоса, придружени
от стържещите тайнствени космически звуци, макар в космоса да е тихо, но нали
така сме свикнали – от филмите. На фона на опитите за хай-тек среда актьорите
се противопоставят на нея чрез плезене, пулене, точене на лиги по пода,
пълзене, кривене, в което може би трябваше да се открие безсмислието на изчезващия
разумен свят. На финала животът е продължен от хаотично движение на разноцветни
същества, молекули или просто хибриди между робот и човек, които се блъскат един в друг. Трима от актьорите вече
са в цветни плетени скафандри – всичко е като пародия плетена на една
кука. Съвсем накрая пеят италианска естрада, универсално
хореографирана като Ален Мак и диско – за майтап, придружени от демонично-истеричния
режисьор. Изобщо всичко, всичко е наблъскано за всеки случай – нали хем е
апокалиптично по Георги Тенев, хем е инфантилно пародирано от Ани Васева, която
усърдно е натикала всички възможни шейсетарски клишета за непоносим авангард,
който непременно трябва да подложи на изпитание своята публика, за да бъде
признат за висок и постигнал целта си.
Обаче съм сигурна в едно – най-учуден от резултата е самият автор Георги Тенев, който, убедена съм, в началото е бил най-слисан от всички нас. Защото той, каквито и претенции, и опит в театралната графомания да има, все пак му се иска да е разбран и припознат като умозрителен. В никакъв случай като инфантил.
Но, ще се повторя, има утеха за младия български авангардист-баналист, кокетиращ с желанието да не бъде харесван – винаги ще се намери малка сплотена ядка, която да намира за очарователно всички тези вторични преживявания и да ръкопляска на тях. Блазе им!
На 5-ти февруари предстои премиерата на „Тъмната стая“ Сфумато (с участието на Явор Бахаров, Весела Бабинова и Деница Даринова) – автор и режисьор е Георги Тенев, който миналата година постави друга негова пиеса „Злият принц“ в Народен театър. Очаква се да излезе и втора част от проекта Терминал 2 в Сфумато на режисьора Иван Добчев, в който съ-автор е Георги Тенев.
Обаче съм сигурна в едно – най-учуден от резултата е самият автор Георги Тенев, който, убедена съм, в началото е бил най-слисан от всички нас. Защото той, каквито и претенции, и опит в театралната графомания да има, все пак му се иска да е разбран и припознат като умозрителен. В никакъв случай като инфантил.
Но, ще се повторя, има утеха за младия български авангардист-баналист, кокетиращ с желанието да не бъде харесван – винаги ще се намери малка сплотена ядка, която да намира за очарователно всички тези вторични преживявания и да ръкопляска на тях. Блазе им!
На 5-ти февруари предстои премиерата на „Тъмната стая“ Сфумато (с участието на Явор Бахаров, Весела Бабинова и Деница Даринова) – автор и режисьор е Георги Тенев, който миналата година постави друга негова пиеса „Злият принц“ в Народен театър. Очаква се да излезе и втора част от проекта Терминал 2 в Сфумато на режисьора Иван Добчев, в който съ-автор е Георги Тенев.
Няма коментари:
Публикуване на коментар