Добре дошли в моя блог!


БЛОГЪТ ЗА ТЕАТЪР съдържа над 140 рецензии, интервюта, изследвания и наблюдения свързани с театъра и хората, създаващи театър.
В изкуството критикът е единствения независим ресурс на информация. Свидетели сме на системна подмяна на критиката с откровен ПР. Всяка реклама има за цел да поддържа в нас единствено "неудържим оптимизъм". Подценяването на критичността в едно общество води до потискане на самокритичността и умението ни да се самокоригираме, но най-вече до смазването на критичния дух. А критичният дух е онзи, който помага да отстояваме индивидуалните си свободи.
Приятно четене!

понеделник, 18 април 2011 г.

АСКЕЕРИТЕ НОМИНИРАХА 13 ПРЕДСТАВЛЕНИЯ


А`Аскеер 2011 обявиха номинациите си в 10-те категории.



1. „Бащата” от Стриндберг, реж. Йосиф Сърчаджиев - НТ
2. „Сирано дьо Бержерак” от Едмон Ростан, реж. Теди Москов - НТ
3. "Български разкази” от Мариус Куркински – Пловдиски драматичен театър и продуцентска къща „Артишок”
4. „Август в Оклахома” от Трейси Летс, реж. Ясен Пеянков – НТ
5. „Канкун” от Жорди Галсеран, реж. Бина Харалампиева – копродукция  Малък градски театър с пловдиски драматичен театър.
6. „Кралицата майка” от М. Сантанели, реж. В. Ганев, Театър 199
7. „Зимна приказка” от У. Шексипр, реж. М. Младенова, Театър Сфумато
8. „Първа любов” от С. Бекет, реж. Н. Боянова[1],
9. „Полет над кукувиче гнездо” от Кен Киси, реж. Ал. Морфов – НТ
10. „Фауст” от Гьоте, реж. Л. Абаджиева, Варненски театър
11. „Карнавал.com” от Жорди Галсеран, реж. В. Радева – Младежки театър
12. „Преди/След” о Р. Шимелпфениг, реж. Ив. Добчев – Театър „София”
13. „Кола Брьонон” по романа на Ромен Ролан, реж. Вл. Люцканов – Младежки театър

Ще започна с малко статистика за тазгодишните Аскеери:
Народният театър участва с четири представления („Сирано..”, „Бащата”, „Полет над кукувиче...” и „Август Оклахома”) и има следните номинации -  2 номинации за мъжка водеща роля, 1 – за женска водеща роля, 2 – за поддържаща мъжка роля, 1 – за поддържаща женска роля, 1 – за сценография, 1 – за музика, 1 – за костюмография, 2 – за режисура, 1 – за най-добро представление – общо 11номинации в девет категории. Народен театър липсва единствено в категорията „дебют” именно поради водената си политика да е сцена за утвърдени, според техните критерии, творци – само и единствено. Тази ситуация, в която Народния театър се превръща в единствен театрален център, напомня за развитието на българския театър в началото на 20 век и театърът между двете световни войни, когато Народен театър централизира в себе си и власт и съвсем естествено в последствие и художествени постижения...
Театър „Сфумато” участва тази година със „Зимна приказка”, който присъства, за разлика от Народен театър, с цели две номинации в категорията „дебют”, но това със сигурност удовлетворява реж. Маргарита Младенова, която от години се опитва да утвърди Сфумато, заедно с реж. Иван Добчев, като територия на младите –  в нещо като  лабораторен казан за млади таланти. Двамата правилно се ориентират, че това е единствено възможното по-вярно бъдеще.  Другите номинации са за сценография, костюмография, музика, режисура и най-добро представление. Общо номинациите са – 8.
Младежки театър тази година е номиниран с две представления – „Кола Брьонон” и „Карнавал.com” – едно представление на голяма сцена и едно на камерна. Ето къде са разпределени номинациите: за „голямото” представление се пада най-престижната номинация в категорията „най-добро  представление”, после за костюмите и музиката. За „малкото” представление се пада категорията – поддържаща женска роля. Общо номинациите за театъра са – 4.
Останалите театри си разделят по една, най-много по две номинации. Разбира се, може би представлява интерес кое представление е най-номинирано. Но тази година „Сирано дьо Бержерак” и  „Зимна приказка” имат по равен брой номинации – седем. Това в никакъв случай, обаче, не означава, че те ще си тръгнат с най-много награди. 
Може би ще се запитате защо така се вълнувам от бройката номинации и съответно награди. Нека припомня, че отскоро Министерство на културата реши да изплаща „бонуси” ( така ги нарече самото министерство), т.е. по 4 000 лв. за всяка награда (ИКАР, АСКЕЕР, Шуменския конкурс за драма и мисля, че имаше още един конкурс, но не съм сигурна), които ще се изплащат на театъра, в който се играе награденото представление или актьор, сценограф и т.н. С други думи – ако Народен театър вземе четири театрални награди, така както наскоро стана с ИКАР-ите, той автоматично получава 16 хиляди лева. Въпросът е как точно ще се разпределят тези пари? Защото, ако са дадени за музика, някак си не разбирам защо един Антоний Дончев, например, с таланта си трябва да допринесе за поправката на течащи казанчета из Народния театър. И без да го усуквам направо ще попитам – тези 4 000 лв., които знаем, че са нищожни все пак, имат ли някакво целево предназначение или попадат в общия бюджет на театъра? Ще си позволя да задам още един въпрос по тази тема – централизирането на властта в софийските театри няма ли да ги изкуши да си дават все повече награди, след като МК ще им плаща по 4 000 лв. за всяка една? Това, разбира се, не означава, че си мисля, че е възможно, но ме смущава възможността те да бъдат подмамени в едни по-корупционни схеми. А ние нали не искаме това?
Тъй като често хората на театъра са склонни да дават крайни оценки и да манифестират театралните си предпочитанията, аз няма да си позволя да определям във всяка категория кого предпочитам. Смятам, че нивото е горе-долу еднакво, което не е чудесен факт  и оттам нататък става дума за по-субективни натрупвания и решения.  Но, това което ми прави впечатление на тазгодишните А`Аскеери е, че в техните номинации не присъстват извънстолични представления, освен участието на Варненския театър с „Фауст” на Лили Абаджиева, което от своя страна не е и толкова тяхно представление, колкото на самата Лили, която винаги ярко отпечатва себе си върху произведенията си. Другото е на Мариус Куркински, който знаем е свободна театрална единица и също не може да се каже, че е пловдивски продукт. Това потвърждава мнението ми, че Аскеерите тази година се отказаха да флиртуват с идеята, че са републиканска награда, че реят взора си над цяла България и ревностно следят всяко театрално трептене било то и в Горно Драглище, а и в името на общото национално единство са готови  да се огънат в поощрителни награди, затваряйки си очите пред качеството на продуктите. А може би това е и знак, че българския театър става все по-отчайващо централизиран единствено и само в София. Няма шанс за провинциалния театър с водената политика, както от МК, така и от неговите защитници в София. Аскеерите са избегнали  още едно нещо – никакво кокетиращо внимание към т.нар. млади в театъра. Често съм си мислила кое е по-добре – да поощряваш или да държиш на класата?
 Тази година номинациите са показателни и за друго - мина времето на изненадите, на революционния патос и жарките театрални спорове, на тръпнещото очакване дали "нашите" ще победят...Театърът все повече се прави от едни и същи хора  и се гледа от една и съща публика. Чакам тази добре смазана машина или да продължи да функционира до своето пълно затихване или да бъде опровергана - не с крясък, нито със зле прикрит конформизъм, който нарича себе си постмодернизъм, а със силата на качествата си и на таланта, който не се страхува да бъде извън Машината.
Следват номинациите в десетте категории:
ВОДЕЩА МЪЖКА РОЛЯ
Валентин Ганев за ролята на Бащата в „Бащата” от Аугуст Стриндберг, постановка Йосиф Сърчаджиев, Народен театър „Иван Вазов”
Деян Донков за ролята на Сирано в „Сирано дьо Бержерак” от Едмон Ростан, постановка Стефан Москов, Народен театър „Иван Вазов”
Мариус Куркински за моноспектакъла „Български разкази” по произведения на Ангел Каралийчев, народни приказки и предания, постановка Мариус Куркински, копродукция на Драматичен театър „ Н. О. Масалитинов” – Пловдив и Продуцентска къща „Артишок”

ВОДЕЩА ЖЕНСКА РОЛЯ
Бойка Велкова за ролята на Вайълет в „Август в Оклахома” от Трейси Летс, постановка Ясен Пеянков, Народен театър „Иван Вазов”
Ирини Жамбонас за ролята на Ремей в „Канкун” от Жорди Галсеран, постановка Бина Харалампиева, копродукция на Малък градски театър „Зад канала” и Драматичен театър „ Н. О. Масалитинов” – Пловдив
Невена Мандаджиева за ролята на Майката в „Кралицата майка” от Манлио Сантанели, постановка Валентин Ганев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

ИЗГРЯВАЩА ЗВЕЗДА
Бойко Кръстанов за ролите му на Автолик, тъмничар и служител  в „Зимна приказка” от Уилям Шекспир, постановка Маргарита Младенова, Театрална работилница „Сфумато”
Павлин Димитров за ролята на Обичащия в „Първа любов” по Самюъл Бекет, постановка Нина Боянова, Продуцент: Н2О Филм
Явор Бахаров за ролята на Флоризел в „Зимна приказка” от Уилям Шекспир, постановка Маргарита Младенова, Театрална работилница „Сфумато”

ПОДДЪРЖАЩА МЪЖКА РОЛЯ
Владимир Карамазов за ролята на Кристиан дьо Новилет в „Сирано дьо Бержерак” от Едмон Ростан, постановка Стефан Москов, Народен театър „Иван Вазов”
Иван Бърнев за ролята на Били Бибит в „Полет над куковиче гнездо” от Кен Киси, постановка Александър Морфов, Народен театър „Иван Вазов”
Стоян Радев за ролите на Мефистофел, дявол, дух на ада във „Фауст”от Йохан Волфганг Гьоте, постановка Лили Абаджиева, Драматичен театър „Стоян Бъчваров” – Варна

ПОДДЪРЖАЩА ЖЕНСКА РОЛЯ
Ангелина Славова за ролята на Ана, програмистка в „Карнавал” от Жорди Галсеран, постановка Василена Радева, Младежки театър „Николай Бинев”
Гергана Кофарджиева за ролите на Щиглеца, жена над 70-те в „Преди / След” от Роланд Шимелпфениг, постановка Иван Добчев, Драматичен театър „София”
Радена Вълканова за ролята на Барбара Фордъм в „Август в Оклахома” от Трейси Летс, постановка Ясен Пеянков, Народен театър „Иван Вазов”


 СЦЕНОГРАФИЯ
Васил Абаджиев за „Фауст” от Йохан Волфганг Гьоте, постановка Лили Абаджиева, Драматичен театър „Стоян Бъчваров” – Варна
Даниела Олег Ляхова за „Зимна приказка” от Уилям Шекспир, постановка Маргарита Младенова, Театрална работилница „Сфумато”
Чавдар Гюзелев за „Сирано дьо Бержерак” от Едмон Ростан, постановка Стефан Москов, Народен театър „Иван Вазов”

КОСТЮМОГРАФИЯ
Даниела Олег Ляхова за „Зимна приказка” от Уилям Шекспир, постановка Маргарита Младенова, Театрална работилница „Сфумато”
Петя Стойкова за „Кола Брьонон” по романа на Ромен Ролан, постановка Владимир Люцканов, Младежки театър „Николай Бинев”
Свила Величкова за „Сирано дьо Бержерак” от Едмон Ростан, постановка Стефан Москов, Народен театър „Иван Вазов”

 ТЕАТРАЛНА МУЗИКА
Асен Аврамов за „Зимна приказка” от Уилям Шекспир, постановка Маргарита Младенова, Театрална работилница „Сфумато”
Антони Дончев за „Сирано дьо Бержерак” от Едмон Ростан, постановка Стефан Москов, Народен театър „Иван Вазов”
Кирил Дончев за „Кола Брьонон” по романа на Ромен Ролан, постановка Владимир Люцканов, Младежки театър „Николай Бинев”

РЕЖИСУРА
Александър Морфов за „Полет над куковиче гнездо” от Кен Киси, Народен театър „Иван Вазов”
Маргарита Младенова за „Зимна приказка” от Уилям Шекспир, Театрална работилница „Сфумато”
Стефан Москов за „Сирано дьо Бержерак” от Едмон Ростан, Народен театър „Иван Вазов”

НАЙ - ДОБРО ПРЕДСТАВЛЕНИЕ
„Зимна приказка” от Уилям Шекспир, постановка Маргарита Младенова, Театрална работилница „Сфумато”
 „Сирано дьо Бержерак” от Едмон Ростан, постановка Стефан Москов, Народен театър „Иван Вазов”
 „Кола Брьонон” по романа на Ромен Ролан, постановка Владимир Люцканов, Младежки театър „Николай Бинев”

За цялостен принос към театралното изкуство: Коста Цонев
Празникът ще се състои на 23 май в Театъра на армията.
Режисьор на галаспектакъла е Владимир Люцканов, а музикалната картина е на Дони.
Журито се състои от следните членове: Атанас Атанасов, Асен Шопов, Васил Михайлов, Вълчо Камарашев, Георги Новаков, Жорета Николова, Илка Зафирова,  проф д.изк.н. Камелия Николова, Леонид Йовчев, Мария Диманова, Марин Янев, доц. Марина Райчинова, Меглена Караламбова, Милен Миланов, Нина Стамова, Розалия Радичкова, Светлана Янчева, Стоян Алексиев, Яна Титова.




[1] посочен е само продуцентът: H2O филм, представлението не е ясно къде ще се играе, преди това беше в Червената къща, после веднъж в Младежки театър, номинирано е в категорията „дебют”  и затова има неясна съдба, което е обичайно. Помня даже наградени представления в тази категория, които нямаха след това сцена.


 

Няма коментари:

Публикуване на коментар