Добре дошли в моя блог!


БЛОГЪТ ЗА ТЕАТЪР съдържа над 140 рецензии, интервюта, изследвания и наблюдения свързани с театъра и хората, създаващи театър.
В изкуството критикът е единствения независим ресурс на информация. Свидетели сме на системна подмяна на критиката с откровен ПР. Всяка реклама има за цел да поддържа в нас единствено "неудържим оптимизъм". Подценяването на критичността в едно общество води до потискане на самокритичността и умението ни да се самокоригираме, но най-вече до смазването на критичния дух. А критичният дух е онзи, който помага да отстояваме индивидуалните си свободи.
Приятно четене!

събота, 10 септември 2011 г.

ПРЕМИЕРИТЕ НА ТЕАТРАЛНИЯ "РАКОВСКИ" ПРЕЗ 2011 - I ЧАСТ


„РЪКОМАХАНЕ В СПОКАН” (оригинално заглавие - „A Bahanding in Spokane” )
Премиера на 23 септември, Камерна сцена, Народен театър. Режисьор – Явор Гърдев, сценограф – Даниела Олег Ляхова, музика – Калин Николов. Участват: Иван Бърнев, Леонид Йовчев, Теодора Духовникова, Павлин Петрунов. Премиера – 23,24 септември.
Кратък бекграунд :
Премиерата на  черната  комедия на Мартин Макдона е през 2010 на Бродуей и е първата негова пиеса, чиято премиера е първо в САЩ. В ролята на убиеца, който търси четвърт век загубената си в младостта ръка, е Кристофър Уокън. За нея актьорът е номиниран с наградата Тони.  У нас Макдона  е известен с друга постановка отново на режисьора Явор Гърдев „Пухеният”,  поставена в  края на 2004 във Варненски театър. Излиза у нас само година след шумния й  световен дебют.  Първи на родна сцена поставя ирландската звезда режисьорът Пламен Марков на сцената на Народен театър с „Бившата мис на малкия град” през 1999 (помня страхотната актьорска игра на Мария Каварджикова, наградиха я с АСКЕЕР за нея). За киноманите Макдона става известен най-вече  с брилянтния си сценарий на филма „В Брюж”, номиниран през 2008 с Оскар за сценарий. Мартин Макдона е роден през 1970 г. и става известен първоначално с т.нар. си ирландски теми в пиесите си. „Ръкомахане в Спокан” не е от тях.
И така:
„Ръкомахане в Спокан” е зверска черна комедия, а и не е странно, че Явор Гърдев прави именно този избор за пиеса. В последните години той очевидно има приоритет към този жанр, веднъж с филма му „Дзифт” и най-вече  с постановките си в Москва. Каква е историята на кратко – мъж търси лявата си ръка, която е загубил преди четвърт век. Попада на двама влюбени в хотел, които пък продават ръка. Там има и още един участник -  служител на хотела.  Имаме и негър (от двойката влюбени), който у нас, поради липса, може би ще бъде пребоядисан (това веднага ми напомня на „пребоядисания” негър травестит на Захари Бахаров в представлението на Деси Шпатова миналата година „Ангели в Америка” в НТ). Изобщо „пребоядисването” винаги крие опасност от бутафорност, но как да се набави български тъмнокож актьор у нас?
Кастингът:  
Иван Бърнев, който е неузнаваем с дългата руса перука, в ролята на търсещият ръката си (персонажът на Кристофър Уокън). Прясната театрална публика го обича от ролята му на Били Бибит в „Полет над кукувиче гнездо” от миналата година;  Леонид Йовчев, който ни зявладя още в „Мяра за мяра” на Лили Абаджиева (Малък градски театър) с ангелските си криле, посипван от снежец и с напълно (в добрия смисъл) кретенската си физиономия, за тази роля беше номиниран с ИКАР, аз пък го забелязах най-вече в Малката Дагмар на Ида Даниел (Сфумато). Новината е, че Народен театър е успял да го придърпа като щатен в своите редици, измъквайки го под носа на Военния театър. Теодора Духовникова е единствената жена в представлението, но пък някак съвсем на място с комбинацията си от ангелско и фатално излъчване.  А в ролята на Негъра е Павлин Петрунов – момчето, което в една и съща година (2011) взе и двете театрални награди ИКАР и АСКЕЕР за дебют за ролята си в „Първа любов” от С. Бекет на реж. Нина Боянова. В него играят заедно с Леонид Йовчев.  Според моя нюх Народен театър скоро ще покани както  Павлин Петрунов като щатен актьор, така и представлението на Нина Боянова, което засега се играе в Червената къща.
Сценографията:
Даниела Олег Ляхова е сценограф на „Ръкомахане...”, но силно напомня на постановката на „Пухеният” (поне от това, което се вижда на трейлъра) – действието се развива в хотелска стая – преобладаващо сиво/черна гама с кратки проблясъци на метал, всичко се случва зад стъкло, което отделя публиката от актьорите, т.е подсъзнателно ние публиката се превръщаме във воайори, шпиониращи нещо, което се случва тук и сега на ръба на документалното, натуралистичното и бруталното. Явор Гърдев е от режисьорите, които много елегантно поставят високи изисквания към своята публика, при все желанието му напоследък да дълбае във все по-популярни жанрове. Тази хладна, мрачна и отстранена сценография тутакси ми напомни за друга премиера -  след няколко години прекъсване „Пухеният” на Явор Гърдев ( там актьорите играеха в стъклена кутия, озвучени с микрофони, а публиката, невидима за тях, ги обграждаше отвън – изглеждаше като перверзен експеримент, на който ние публиката сме нарочни свидетели) ще има своя римейк в Театър 199 с нова сценография, отново на Фичо. Актьорският състав е същия - почти (има ново момиче – Иоанна-Микаела Димитрова). Премиерата е в в средата на октомври.
Представлението „Ръкомахане в Спокан” не е подходящо за лица под 16 години. (между другото чуждата преса обръща внимание на твърде честата употреба на „nigger” в текста, а ние знаем, че те са много чувствителни към нея)
„Препоръчителен родителски контрол.Ненормативен език” Това е финалът на трейлъра „Ръкомахане в Спокан”, на фона на тежък саунд върху текста на „Хей ръчички, хей ги две...” .
ОЧАКВАЙТЕ СКОРО ПРОДЪЛЖЕНИЕ

Няма коментари:

Публикуване на коментар