Седем дървени хуманоидни инсталации са подредени в редица в пространството пред театър "Сфумато". Те са част от фестивалната програма на "Малък сезон" от 2 до 12 юли - време и място за изява на дебютиращи и млади творци, на алтернативни и "бездомни" проекти. "Фантомат" на сценографа Венко Шурелов е едно от онези събития, които очароват и объркват публиката.
Скулптурна инсталация, интерактивен пърформанс с кукли или автомати за фантазии - тези определения могат да ви смутят, но те са част от съвременната представа за театър, в който всички изкуства си взаимодействат. Дървени фигури, имитиращи кафе машина, с очи-изображения, в които можеш да се вгледаш - може би това е чистата идея на Венко Шурелов за хуманоида автомат като за знак за отчужденост, за механичното пространство, което предлага поглед върху самия себе си.
Ако очаквате отговор или да получите конкретен продукт, по-скоро ще се срещнете със собствената си фантазия или нейната липса. "Очакванията на човека да получава, да консумира продукт се опровергава от Фантомат. Той предлага храна за ума, въображението и сетивата" - казва Шурелов.
Роден през 1977 г., Венко Шурелов завършва Националната художествена академия - сценография, при доц. Светослав Кокалов. Нарича себе си сценограф и визуален артист. Между 20-те сценографии за театър са: "Части от цялото" и "Невинните" на Стилиян Петров, "Кървава сватба" на Крум Филипов и съвместната работа с реж. Иван Добчев върху "Албена". Вглеждайки се в тях, можем да открием общото - стилизираната визия, изчистена и въздействаща, някак стояща между киноизображението и силуета.
Едновременно с работата му в театъра Венко Шурелов има многобройни собствени проекти, по-близки до пърформанс инсталациите. Subhuman performance е проект, който се реализира в Червената къща през 2003. Наричащ го "Визуален сандвич", той поставя публиката легнала на сцената върху възглавници, а актрисата, висяща над зрителите, се смесва с образите, които се прожектират върху нея. Така създава и концепцията за subhuman theater - театърът като не-човешки, а всъщност идеята за под-човешкото, което разбираме като не-човешко.
Via Sphera е друг проект, който напомня на публична акция. В него огромни бели сфери от плат се движат от човека вътре в тях по улиците "Раковски" и "Гурко" - така сферите крачат без посока, докато сами не се превърнат в път. "Проблемът е между изкуственото и естественото и тяхното взаимодействие. Днес технологиите са свързани единствено с консумацията, а аз се опитвам да иронизирам това", твърди Шурелов. Създава и собствена концепция за човешкото тяло homoprolapsus. "Има три съвършени форми на тялото - прохождащата е най-чистата. Най-мощната е крачещата, а най-вярната е падащата homoprolapsus - това е фигурата на духа."
"Фантомат" е последната работа на Шурелов, която е част от големия международен проект Black/North SEAS, представен на "Варненско лято" тази година, както и в Одеса, Балчик и Мангалия (Румъния), а през есента ще гостува в Истанбул. "Малък сезон" е една от поредните спирки на "Фантомат" до 12 юли - всеки ден между 19 и 22 часа.
www.subhumantheatre.com - сайтът на Венелин Шурелов
Скулптурна инсталация, интерактивен пърформанс с кукли или автомати за фантазии - тези определения могат да ви смутят, но те са част от съвременната представа за театър, в който всички изкуства си взаимодействат. Дървени фигури, имитиращи кафе машина, с очи-изображения, в които можеш да се вгледаш - може би това е чистата идея на Венко Шурелов за хуманоида автомат като за знак за отчужденост, за механичното пространство, което предлага поглед върху самия себе си.
Ако очаквате отговор или да получите конкретен продукт, по-скоро ще се срещнете със собствената си фантазия или нейната липса. "Очакванията на човека да получава, да консумира продукт се опровергава от Фантомат. Той предлага храна за ума, въображението и сетивата" - казва Шурелов.
Роден през 1977 г., Венко Шурелов завършва Националната художествена академия - сценография, при доц. Светослав Кокалов. Нарича себе си сценограф и визуален артист. Между 20-те сценографии за театър са: "Части от цялото" и "Невинните" на Стилиян Петров, "Кървава сватба" на Крум Филипов и съвместната работа с реж. Иван Добчев върху "Албена". Вглеждайки се в тях, можем да открием общото - стилизираната визия, изчистена и въздействаща, някак стояща между киноизображението и силуета.
Едновременно с работата му в театъра Венко Шурелов има многобройни собствени проекти, по-близки до пърформанс инсталациите. Subhuman performance е проект, който се реализира в Червената къща през 2003. Наричащ го "Визуален сандвич", той поставя публиката легнала на сцената върху възглавници, а актрисата, висяща над зрителите, се смесва с образите, които се прожектират върху нея. Така създава и концепцията за subhuman theater - театърът като не-човешки, а всъщност идеята за под-човешкото, което разбираме като не-човешко.
Via Sphera е друг проект, който напомня на публична акция. В него огромни бели сфери от плат се движат от човека вътре в тях по улиците "Раковски" и "Гурко" - така сферите крачат без посока, докато сами не се превърнат в път. "Проблемът е между изкуственото и естественото и тяхното взаимодействие. Днес технологиите са свързани единствено с консумацията, а аз се опитвам да иронизирам това", твърди Шурелов. Създава и собствена концепция за човешкото тяло homoprolapsus. "Има три съвършени форми на тялото - прохождащата е най-чистата. Най-мощната е крачещата, а най-вярната е падащата homoprolapsus - това е фигурата на духа."
"Фантомат" е последната работа на Шурелов, която е част от големия международен проект Black/North SEAS, представен на "Варненско лято" тази година, както и в Одеса, Балчик и Мангалия (Румъния), а през есента ще гостува в Истанбул. "Малък сезон" е една от поредните спирки на "Фантомат" до 12 юли - всеки ден между 19 и 22 часа.
www.subhumantheatre.com - сайтът на Венелин Шурелов
Няма коментари:
Публикуване на коментар