Добре дошли в моя блог!


БЛОГЪТ ЗА ТЕАТЪР съдържа над 140 рецензии, интервюта, изследвания и наблюдения свързани с театъра и хората, създаващи театър.
В изкуството критикът е единствения независим ресурс на информация. Свидетели сме на системна подмяна на критиката с откровен ПР. Всяка реклама има за цел да поддържа в нас единствено "неудържим оптимизъм". Подценяването на критичността в едно общество води до потискане на самокритичността и умението ни да се самокоригираме, но най-вече до смазването на критичния дух. А критичният дух е онзи, който помага да отстояваме индивидуалните си свободи.
Приятно четене!

четвъртък, 23 август 2012 г.

2012, август: КАЛИН СЪРМЕНОВ Е НОВИЯТ ДИРЕКТОР НА САТИРАТА.НОВИЯТ/СТАР ТРИК НА МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА


НОВИЯТ/СТАР ТРИК НА МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА Е: ВРЕМЕННО ИЗПЪЛНЯВАЩИТЕ ДИРЕКТОРИ НА ТЕАТРИ.
КАЛИН СЪРМЕНОВ "МИЛОТО" Е НОВИЯТ ДИРЕКТОР НА САТИРАТА

Още преди четири дни ви уведомих, че новият временно изпълняващ длъжността "директор" на Сатиричен театър е г-н Калин Сърменов, по-известен като "Милото" от българския сериал "Седем часа разлика". След уклончив разговор с него и мълчанието от страна на медиите, днес се потвърди вече официално информацията. На 5-ти септември по повод приключването на ремонта по смяна на цялата ел. инсталация в Сатирата ще се отпразнува тържествено начало на сезона.  Ще присъства и министърът на културата г-н Вежди Рашидов. Все още няма потвърждения дали и премиерът ще е там, но театърът вече е обхванат от вълнение. Празничното настроение ще се използва и за да бъде представен на колектива на театъра и новият им временен директор г-н Сърменов.

Сатирата най-после осъмна с нов изпълняващ временно длъжността „Директор” след като предишният временно изпълняващ г-н Иван Попйорданов предупреди, че ще напусне от 1-ви септември поста по лични причини. Т.нар Милото от „7 часа разлика” Калин Сърменов ще заеме временното място от 3-ти септември.
На Сатирата от години й върви все на „временни” директори. През 1997 г. след проведен конкурс директор на Сатиричен театър става г-н Рашко Младенов, който заема този пост 9 години, като на всеки три години спечелва съответно конкурсите. Някъде през 2002 г. за мястото кандидатства и бъдещият временно изпълняващ длъжността ”Директор” г-н Калин Сърменов. Желанието му да управлява един от най-исканите театри е с давност 10 години. Но да се върнем назад. На мястото на Рашко Младенов застава г-н Павел Васев след проведен конкурс, в който взима участие и самият г-н Младенов. Г-н Васев заема поста 2 години и половина, след което става директор на Народен театър. Рашко Младенов последно беше директор на Русенския театър, където бе заменен от поета и вече временно изпълняващ длъжността г-н Орлин Дяков, който злополучно е губил четири конкурса, нехаресван от четири комисии за тази длъжност. Близки до театъра твърдят, че лелеяното място му е дадено не без помощта на новата власт. След напускането на г-н Павел Васев Сатирата се оглавява временно от актьора и преподавател г-н Атанас Атанасов. След поредица публични скандали с актьора Филип Трифонов и други актьори от театъра на г-н Атанас Атанасов му бе поставен ултиматум от Министерството или да е временно изпълняващ длъжността „Директор” на Сатирата на цял щат, или преподавател в НАТФИЗ, при все, че театралите знаеха, че това е форма на саморазправа с него. Атанас Атанасов предпочете преподавателското място в НАТФИЗ. Серията временно изпълняващи продължава и със следващия „временен” - г-н Иван Попйорданов, бивш директор на БНТ, който от края на октомври 2009 г. зае съблазнителното и проветриво място на ул. „Стефан Караджа” № 26.
Тази година най-после трябваше да има конкурс за директор на Сатирата. Конкурсите за директори на театри по принцип се назначават от единствения овластен за това – Министърът на културата г-н Вежди Рашидов. Така чаканият конкурс отново беше „временно” отложен за догодина, тъй като според предстоящите промени директорският щат е предвиден да бъде удължен от три години на четири и така предизборно догодина ще бъдат поставени „свои” директори по театрите. Единственият, който решава кой да е временно изпълняващ длъжността, е Министърът на културата г-н Вежди Рашидов. Също така, той преценява колко време този сладък „временен” пост да бъде заеман – това може да бъде неограничено във времето, защото законът го позволява.
Новият/стар трик на Министерство на културата да поставя временно изпълняващи поста „директор на театър” не касае само злополучната Сатира. Армията също остана с „временния” г-н Пашов, тъй като дългогодишният директор г-н Митко Тодоров стана зам.министър на културата. След като напусне този министерски пост (ако не пожелае да стане цял един Министър), то той автоматично ще се върне на директорското място в Армията, както предвижда закона. Така че "временният" г-н Пашов може и дълго време да е в тази удобна за г-н Тодоров позиция.
Накратко ще припомня, че Музикалният театър, който протестира още в началото на мандата на г-н Рашидов срещу нагласения конкурс и назначаването на г-н Панкин на поста „Директор”, в момента вече трета година се управлява, за всеобщо учудване, от временно изпълняващ длъжността бивш неуспял хорист от провинцията, който няма нито управленски, нито сценичен опит.

Ако все още се чудите какъв може да е проблемът с т.нар. временен пост "Директор", е именно липсата на конкурс, на сблъсък на културни платформи и театрални програми, създадени от различните кандидати, липсата на демократичен принцип на избиране на директор, поставяне на личност, избрана не от комисия, която оценява различните кандидати, а единствено от Министъра, прескачането на изискванията за образование, ценз, опит на кандидата, яснота и стратегия за бъдещата политика за управление на театъра, съответно и поемане на отговорност за изпълнението на вероятната политика и най-вече възможността този "временен" пост да се заема колкото време прецени Министърът. Зачестяването на тази практика показва съвсем очевидно, че Министерство на културата без свян бетонира властта си, демонстрирайки ни, че всяко правило може да бъде ако не нарушено, то прескочено. Последствията от подобна централизация  водят към едно добре познато минало, когато културата беше ползвана  предимно като инструмент за пропаганда. 
Знаем, че г-н Калин Сърменов вече е кандидатствал за този пост и вероятно има своя програма за управление на театъра. Също така знаем, че докато е бил на щат като актьор в Сатирата, дълго време са го държали без роли. От последните му интервюта в пресата, внушението е, че е изпълнен с реваншизъм. Предстои ми уговорен разговор с г-н Сърменов в 18 часа днес (23 август), чрез който ще можем да узнаем дали предстоят щатни промени в театъра, както и промени в предстоящия афиш. Ние, разбира се, сме изпълнени с добри предчувствия относно светлото бъдеще на театъра. Ще се радвам да споделите предварително, ако имате някакви конкретни въпроси към него. 
....................................................................................................................................

10 коментара:

  1. А на Русенската опера директор е изключително бездарния, с купена диплома от НБУ, диригент-масон Найден Тодоров. За два мандата стана от бедняк богаташ с къща във Виена, спечели от задграничните турнета за сметка на бедните певци и инструменталисти, които получават по 20 евро, а той, некадърникът по 600 на спектакъл или концерт.И въпреки злоупотребите му с щата, ремонтите, бюджета, въпреки че е едно недоразумение в музиката, от Министерството продължават да го държат в Русе.

    ОтговорИзтриване
  2. Тъй както гледам "Милото" не е най-лошият вариант за и.д. на Сатирата. Много съм навътре в непроветреното задкулисие на целокупния български театър и не по-малко омерзен от политическото въжеиграчество, стръв към властта и дребнавата измекярщина, както на назначаващите, така и на кандидатите...За какво всъщност?! Посочи ми Гергана твоят български образец за театрален мениджър и винаги ще ти свалям шапка - мека, филцова шапка. И никак не ми стана ясно точно кой и защо точно се е саморазправил с проф. Атанас Атанасов?! Може би той е повел титанична битка за морални принципи и свръхудожествени стандарти чрез спектакъл "Боинг - Боинг" с Филип Трифонов, като виден властови фукционер и догматик с тъмночервени нагласи.

    ОтговорИзтриване
  3. Гергана, изглежда не четеш пресата, иначе нямаше да напишеш, че Калин Сърменов заема поста директор на Сатирата с "мълчанието на медиите" и, че само ти се осмелила да го напишеш преди няколко дни. Пожелание - чети и другите си колеги, може и да не е излишно.

    Доброжелател

    ОтговорИзтриване
  4. Защото вярвам, че е добре да си общуваме отговарям: Не съм писала, че се осмелявам, защото няма от какво да се страхувам. Единствено Монитор пуснаха, че се говорело, че може би той ще бъде. Самият Сърменов беше повече от уклончив по телефона. Нямам претенции да съм новинарска агенция. Акцентът на текста е върху новият/стар трик на МК, а именно дългосрочните "временно изпълняващи длъжността "директори". Приятно четене!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А защо не напишете нещо и за проблемите на Русенска Опера? Те не са огромни-те са нещо като Авгиевите обори,които нямат изчистване поне още няколко века..и това всичко е със знанието на МК и на министъра.Защо се продължава по тая плоскост-30 човека "богоизбрани" от оркестъра постоянно пътуват на турнета,останалите безброй пенсионери и съответно отслабнали да ги наречем поради възрастови изменения оркестранти свирят разни програмки с пенсионери като В.Байчев и сие...Н.Тодоров ,който се изживява като български Караян и неговата кохорта,униженията, на които подлага постоянно подчинените си,не е много ясно дали се появява в това презряно от него Русе повече от 7-8 пъти в цял един сезон и управлява дистанционно-или от Виена или от не знайно къде чрез своите хора и насъсква хора срещу хора,но времената са тежки и трудни и всички мълчат? ЗАЩО,ЗАЩО не напишете така ,че да се чуе?? Защото наистина в МК знаят много много добре как по цели месеци Русе стои с празен афиш или е подложен на мъки да слуша нескопосни концерти с пенсионери оркестранти и пенсионери диригенти,които си водят жените,децата и т.н. за солисти?? Докога ще продължава това безобразие? Ако темата Ви интригува като критик,моля напишете тази история така,че да се чуе и промени положението-все пак Русе не е края на света и е бил половин век извънстоличната културна звезда !!!

      Изтриване
  5. Потресен съм от оценката, която Калин Сърменов е направил за репероара на Сатирата - "уморен". Ще се пукна от яд, че не съм го казал аз! Наистина е така, да не говорим, че и Сатирата не е вече Сатирата...
    Как се оправя обаче "уморен" репертоар и "уморен" театър не знам. Единствено се сещам, че "уморените коне ги убиват, нали".Но затова трябва много кураж. Любослав Пенев "уби" уморените Бербатов и Мартин Петров, взе млади, непознати момчета и постигна равенство с Италия. Надявам се, не забравяте, че Италия е многократен световен шампион по футбол.

    ОтговорИзтриване
  6. Изборът на К.Сърменов е потресаващ пример за това как борците влизат в театъра. Неграмотен, самовлюбен, бих казала арогантно-хитроумен необразован герой на нашето време.То няма телевизия, в която да не се включи...Макар като зрителка, аз често следя събитията в българския театър. Изборът на "милото" е определено събитие. Готова съм да се обзаложа, че от временен той ще бъде избран за постоянен шеф на Сатиричния театър и тогава, както казва в едно интервю "В чалгата ми е надеждата" ще остави много надежди на верните зрители...

    ОтговорИзтриване
  7. Скандално


    Найден Тодоров управлявал повече от осем години Русенската опера без диплома






    Директори / част от тях калинки/, назначени без конкурси от ГЕРБ близо четири години управляваха българските театри, опери и оркестри. Наскоро една новина скандализира българската културна общественост. Директорът- диригент на Русенската опера, една от водещите у нас, оказа се, че Найден Тодоров няма легитимна диплома за висше образование - бакалавър от Виена, но въпреки това се сдобил с такава /предполага се срещу заплащане/ за по-високата магистърска степен в Нов български университет. В биографията му, публикувана в електронната Уикипедия, можем да прочетем, че от 1993 година е бил студент на проф. Карл Йостерайхер и проф. Урош Лайович във Виенската академия, която бил завършил през 1996 година. През 2001 година пък станал магистър в НБУ, София. Но никъде в регистрите на това учебно заведение не фигурира въпросната бакалавърска диплома на Найден Тодоров. Сериозната музикална критика у нас, а и в чужбина не приема професионалните качества на Тодоров като диригент, който работи набързо и повърхностно, но за съжаление през тези години определени кръгове у нас му оказваха щедра финансова и морална подкрепа.
    Преди около три години в подобна конфузна ситуация се оказа директорът на операта в Стара Загора, иначе талантливият млад певец Веселин Стойков, съобщи агенция "Телеграф". Когато поел високия пост Стойков представил само магистърска диплома от НБУ, но в последствие се оказало, че и той няма завършена бакалавърска степен. Заради измамата Веселин Стойков беше уволнен начаса. Но солидно подкрепеният от някои „фактори”, в това число и от чиновници от културното министерство, Найден Тодоров не беше уволнен заради лъжата си! Дори наскоро получи награда. Продължи да съсипва музикален Русе с ниското качество на набързо направените постановки и концерти, както и да печели на гърба на нашите бедни музиканти с честите турнета на Операта и оркестъра в чужбина. Всъщност, явлението съвсем не е изолирано. През последните години в редица културни институти: театри, опери, оркестри - ГЕРБ назначи без конкурс голям брой / повече от 30!/ свои протежета, както се случи и в Русенския драматичен театър, където беше натрапен активистът на тази партия бившия артист, а сега извяващ се като режисьор без диплома и необходимите качества за това, Орлин Дяков.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вижте датата на текста - той е от миналата година по това време.

      Изтриване
    2. Господинът пише тези неща във всички възможни блогове и форуми през последните 4 седмици, явно има някакъв проблем и търси форма на изява.

      Изтриване