Имало
ли е забранени пиеси по време на социализма? Ако има, кои са те и какви са
причините да бъдат спирани? Вече 23 години театралните историци у нас отбягват
да отговорят на тези въпроси.
Текстът, с известни съкращения, е публикуван в театралния брой на сп. L`Europeo, № 28, окт. 2012 - г. V.
„Ако обективно и честно погледнем в историята на нашата литература, ще трябва с горчивина да признаем, че между празните лавици на някои литературни жанрове най-празна като че е лавицата на драматургията.” из „Задочни репортажи за България” на Георги Марков
„Сега, когато се правят показни приготовления за празнуване на 20 години от 9 септември, режимът изглежда държи здраво юздите. Комунистическата партия, съюзена с комунизирания Земеделски съюз и подкрепяна от руснаците, контролира пресата и радиото, и има на свое разположение повсеместна държавна мрежа от войска, милиция, вътрешни войски и тайна полиция, и няма никакви основания да се опасява от ефективна опозиция.” Из архива на Форин офис по времето на първия британски посланик Уйлям Харпъм
реч на Тодор Живков по случай 75 г. Народен театър сн. Изгубена България |
Годината
е 1964-та, София – подготвя се празнуването на 20 годишнината от 9-ти
септември. Краят на театралният сезон е изпълнен с вълнения. Иде Третият
Национален преглед на българската драма и театър, който се провежда на всеки
пет години. Автобуси от цяла България превозват възбудени театрали и мащабни декори
от всички кътчета на страната, предварително
избрани от районни комисии, комитети и мастити театроведи. Народен театър, като
абсолютен център на „културата и просветата”, домакинства. Сред бароковия
разкош на най-голямата ни сцена, в плюшената червена ложа винаги присъства Първият
секретар на Република България – Тодор Живков, някога мечтал да стане актьор,
но изиграл единствено ролята на Гошо Кокалчето в любителска трупа. Но тази
скромна част от биографията на Първия не обяснява напълно страстта му към
театъра. Знаем, че социализмът отдава
огромно значение на колективното изкуство „театър”, като най-ефективно средство
за пропаганда, а и нали всичко се прави за народа. Телевизията едва прохожда, а
киното, независимо от съветите на Ленин, е с по-малка производителност.
Театралното изкуство е награждавано и съблюдавано от градски, районни, национални
прегледи, комитети и отдели „за правдивото изобразяване на действителността в
нейното революционно развитие”. Стотици чиновници, съюзи, литературни и
театрални дейци, комисии, списващи театрали, будни граждани се включват в армията
на съблюдатели на единствено възможния „социалистически реализъм”. Последната
дума е на Тодор Живков и затова всяко потрепване от червената ложа в театъра е
следено внимателно - от артистите на сцената до гардеробиерката в публиката.
Игра на пинг понг съпътства всяко важно представление. Докато Тодор Живков от
ложата вдишва въздух и отпъжда муха, стотици очи „разчитат” символиката на
кратките му движения. Все пак, трябва да му признаем, че има много театралност
в тези многозначителни сценки. И така – в дъното на сцената на Народен театър
виси огромен портрет на Ленин, с вълнение и усърдие се играе „Грешката на Авел”
– димитровградско представление,
написано от ремсиста и вече утвърден писател Емил Манов, режисирано от
съвсем младия Асен Шопов.
Емил Манов |
Предлагат чудесен сюжет – старият и младият комунист
спорят на фона на строително скеле, изследват се „причините, които пораждат
частичните прояви на обществен кариеризъм”. Съвсем подходящо за изобразяване на
съвременната социалистическа действителност. Нали затова се хвърлят толкова
усилия по изграждането на изцяло нова социалистическа драматургия. Даже
режисьорите избрали да поставят българска съвременна драма били поощрявани с
1000 лв. извънреден хонорар. Новата драматургия имала за цел да сътвори и утвърди новия свят,
новата социалистическа личност, новия човек. Нищо не предвещава драматичния
финал. Тук сведенията са противоречиви – една част от очевидците твърдят, че
Тодор Живков напуснал театъра още в средата на представлението.
Асен Шопов |
Не искам да се
поставям на мястото на екипа в този
момент. Други свидетели твърдят, че крайно резервиран Той изгледал до край „Грешката
на Авел”, но не ръкопляскал, а видимо раздразнен напуснал ложата. Още рано
сутринта, докато вестникарското мастило се размазвало по страниците, станало
ясно, че театралните критици добре са разчели жестовете на Първия. Излиза
тежката кохорта на критиката в „Работническо дело” и „Народна култура”, които
не с меч, а с перо довършват жеста на Тодор Живков. И както подобава следва
обсъждане на видяното по покана на Министерство на изкуството и културата. Този
път докладчици, партийци и участници в спектакъла са заключени в залата в
Народен театър, а за цвят са поканени гости от китайското посолство. На финала се
разгарят такива страсти, че азиатските нерви се опънали необичайно и китайците
демонстративно напуснали залата.
Лили Иванова |
Годината
е 1964 – хит е филмът на Въло Радев „Крадецът
на праскови” с Раде Маркович и Невена Коканова,
замръзва Черно море, излиза дебютният албум на Ролинг Стоунс „Routе 66”, Боян Радев печели първия си
олимпийски златен медал по класическа борба, утвърден и химнът на България, провежда
се първият конкурс за естрадна музика,
Рита Павоне е любимка, а „Питър, Пол и
Мери” вече са вдъхновили Лили Иванова за кавъра й „Ако имах чук”, „Златният Орфей”
се предава на живо по Българска телевизия и улиците опустяват, Анди Уорхол
прави шаржа със снимката на Мерилин
Монро,
Горуня |
а Горуня извършва единствения и неуспешен опит за преврат над Тодор
Живков, „Ропотамо” и „Феята” вече са препълнени със софийска бохема, а по
купоните се ухажват с танца „let kiss”. Българите са осем
милиона и половина и имат 100 хиляди телевизионни приемници, на 9-ти
февруари в САЩ се излъчва по телевизията
концерт на Бийтълс – гледат го 73 милиона.
Какво
се е случвало в душната зала на 10 юни, сряда, 1964-та година, разказва
стенографският протокол, изпълнен с т.нар. от семиотиците парактекстове (т.е.
авторови думи, а тук – описание на шумовата атмосфера от стенографа) като:
„дълги ръкопляскания”, „възражения, шум в залата”, „оживление и смях”, „
възгласи „Браво!”, „глъчка, шумно напускане на залата”...
Тези
спонтанни реакции в годините ще станат абсолютна рядкост в иначе обявилото се
за противник на „култа към личността” общество, митологизирало се като
по-свободното „априлско поколение”.
На
проточилото се седем часово обсъждане авторът Емил Манов, 46 годишният ремсист,
със смъртна присъда преди 9-ти септември, а след това полковник в армията, ще
изкрещи нервно към атакуващите го в залата „Престанете... Аз не съм бебе!”, докато
методично обявявали греховете на „Грешката на Авел” и най-вече това, че героите
губели своя оптимизъм и се усещал един такъв неправомерен полъх на тъга и
безперспективност в пиесата. А основното, според присъстващия академик Георги Караславов („Татул” и „Снаха”) на
социалистическата съвременност, е оптимизмът. Как така героят Тони, от името на
младежта ще задава такъв объркан въпрос - „Кажете какво ми се иска?”.
И ето ви драматургичното чудо, което се ражда тогава – Теорията на безконфликтността. За какво иде реч? При социалистическия строй драматическият конфликт отмирал и възниквал неантагонистичен конфликт между „отличниците” и „ударниците” от една страна и „само добрите” от друга. С прости думи казано, добрите трябвало да се равняват по отличниците, а те от своя страна да ги превъзпитават, за да е още по-ведра картината на изграждащия се социализъм. Проф. Гочо Гочев се противопоставил на това с възгледа си за трудния оптимизъм на съвременността, като се опитвал да убеди другарите, че няма лошо да има конфликт. Мисля, че и Бекет, и Йонеско могат да завидят на тези формулировки. Изобщо абсурдът влече българския театър, но с обратен знак. Докато абсурдистите рисуват образа на безсмислието и отчаянието по това време, то българският социалистически реализъм се напъвал да е все по-оптимистичен и ведър. Но не това е интересното в този така сочен сюжет за малък разказ. След разгрома на пиесата, посърналите димитровградски актьори се качили на автобуса и с отчаяние и плам изпели „Вихри враждебни се вихрят над нас”. Същият ден трябвало да играят пред студенти в Софийския Университет, но изневиделица лъснал надпис: „Представлението се отлага оти артистите са болни от шап”.
И ето ви драматургичното чудо, което се ражда тогава – Теорията на безконфликтността. За какво иде реч? При социалистическия строй драматическият конфликт отмирал и възниквал неантагонистичен конфликт между „отличниците” и „ударниците” от една страна и „само добрите” от друга. С прости думи казано, добрите трябвало да се равняват по отличниците, а те от своя страна да ги превъзпитават, за да е още по-ведра картината на изграждащия се социализъм. Проф. Гочо Гочев се противопоставил на това с възгледа си за трудния оптимизъм на съвременността, като се опитвал да убеди другарите, че няма лошо да има конфликт. Мисля, че и Бекет, и Йонеско могат да завидят на тези формулировки. Изобщо абсурдът влече българския театър, но с обратен знак. Докато абсурдистите рисуват образа на безсмислието и отчаянието по това време, то българският социалистически реализъм се напъвал да е все по-оптимистичен и ведър. Но не това е интересното в този така сочен сюжет за малък разказ. След разгрома на пиесата, посърналите димитровградски актьори се качили на автобуса и с отчаяние и плам изпели „Вихри враждебни се вихрят над нас”. Същият ден трябвало да играят пред студенти в Софийския Университет, но изневиделица лъснал надпис: „Представлението се отлага оти артистите са болни от шап”.
Банно-перилен и дезинфекциозен влак на БЧК пристига при младежите, строители на Димитровгард, 1951 г. |
След 20 дни самият Тодор Живков наминал към Димитровград и на среща с миньори
и ужким на шега нарекъл режисьора Асен Шопов „брадат козел” и „суинг” (носел
дънки), което си било почти присъда. Явно срещата с трудещите обаче не минава
елегантно за Тодор Живков и театърът в Димитровград се затваря за 9 години. Но
преди това следва единственият случай в историята на социалистическия театър, когато
цял един град, днес меката на „Пайнер”, се хвърля в защита на театъра си. Целият
Димитровград – гордостта на социализма, „градът
на мечтите”, построен след указ на Георги Димитров от 50 хиляди бригадири, се
втурнал да пише кърваво писмо до Първия. Динамичен и съкрушаващ образ –
миньори, учители, строители, инженери скрибуцали с писалки, а в местната поща,
зарита от телеграми към Първия, излязла заповед: „Забранено за телеграми и
писма”.
"Бъндараците" |
Какво
последвало за творците от димитровградския театър? Асен Шопов обръснал брадата
си, за да бъде допуснат на разговор с Тодор Живков, който пък му позволил все
пак да работи, но в Хасково. Само след няколко години режисьорът ще претърпи
още няколко намеси и забрани от съблюдаващите
за жизнената правда театрали и партийци. Емил Манов се насочва към
детско-юношеска литература и фантастика, а през 1967-ма за една година става подпредседател
на Съюза на писателите. Заглавието „Грешката на Авел” излиза за втори път на
бял свят чак през 1982 г. на некролога на автора й. Директорът на димитровградския
театър Иван Русев е уволнен, но след съдействие и настояване от артистичните и
партийните среди го възстановяват в хасковския театър. Ако се питате дали тази
пиеса е дисидентска, веднага ще Ви отговоря, че тя не е, нито е искала да бъде,
нито някой от участващите в нея е имал изобщо такива намерения. Самият автор е
убеден комунист и цялата тази саморазправа с пиесата му идва съвсем
изневиделица.
45 годишната история на театъра по време на социализма е изпъстрен с мътни сюжети на игри между управляващи и подчинени, в които се преплитат няколко общи детайли. В тях винаги присъства сянката на Тодор Живков, неговият вкус и разбиране за театър и пропаганда. Ако не присъства пряко любителят на театъра, банкетният ас, то усърдието на чиновниците, злоупотребата с власт и влияние от страна на критиците и вътрешните интриги са другите убийствени предпоставки за бързата смърт на част от пиесите. Имало ли е забранени пиеси по време на социализма? Ако има, кои са те и какви са причините да бъдат спирани? Това са въпроси, на които вече 23 години театралните историци у нас отбягват да отговорят? Вероятно, защото някои от жертвите и палачите все още са между живите или защото може и да е имало забранени пиеси, но е нямало истински забранени автори, а това е в основата и на една от най-страшните манипулации на управлението на Тодор Живков – изкусният баланс между цензура и поощрение. В по-голямата си част авторите на т.нар. забранени пиеси успяват да реализират десетки други свои театрални произведения, да получат постове и допълнителни облаги, което ги обричат на зависимост.
Георги Марков |
Т. Живков награждава Асен Севарски с почетното звание "Заслужил деятел на културата" |
Репертоарна комисия определя ясните правила – всеки театър трябва да поставя през годината 50% процента съвременна българска драматургия, 30 % съветска, 10 % класическа и 10% западна драматургия. Още през 1953г. на режисьорска дискусия се налага мнението, че словото е най-мощното средство на артиста за въздействие върху публиката – „циркаджийство е свободата на жеста”. Цялото внимание е насочено към драмата и затова от 1952-ра започват националните прегледи за съвременна българска драма, където се спретват най-големите битки за надмощие между войнстващите по между си литературни фракции.
Юлия Огнянова - сн.архив от книгата "Юлияда" на Румяна Емануилиду |
Орлин Василев |
И
все пак Бургарският период е бил възможен поради няколко важни събития. На
първо място хрушчовото размразяване и последвалото го ехо - априлският пленум
на ЦК на БКП от 1956-та, две взаимосвързани събития, обърнати срещу „култът към
личността”, които привидно давали повече свобода на хората на изкуството. Как? През
50-те в България нахлува естрадата, мощно масово забавление, което позволява
културата да бъде освен възпитателна и развлекателна. Даже в Музикалната
Академия през 1962-ра се основава естраден отдел, а няколко години по-късно
днешният „Театър София” за година ще бъде „Театър на поезията и естрадата”.
Естрадата превзема театъра, естрадата обаче неутрализира и интелектуалците в
театъра. Започва дълъг период на естрадничене на българската сцена, дал непоправим
отпечатък и на съвременния ни театър. Но естрадата и езоповият език са двете
възможни решения за измъкване от цензурата. А и да припомним – края на 50-те и
60-те в целия свят триумфира културата на младите. България не остава по-назад
като плахо се проправя нов път първо в драматургията, вкарвайки теми като
конфликтът между младото и старото поколение, песни и танци, противопоставяне
на родното и чуждото (Западът е в ролята на чуждо, разбира се) и прочие
подозрителни теми.
"Обличането на Венера" - архив, Сатиричен театър |
Иван Теофилов |
Мирон Иванов |
"Импровизации" |
Методи Андонов |
Най-страшната
диагноза поставена на българските творци, болест, която до ден днешен не може
да бъде преболедувана, е автоцензурата. Театърът продължава по инерция да се
самопочиства и предпазва от излишни неприятности с властта. Не е случаен
феноменът, че българският преход не извади на бял свят нито една скрита в
чекмедже дисидентска пиеса. А може и ние да не знаем колко са „арестуваните”
пиеси от ДС? За съжаление няма как да пропуснем още едно наблюдение, че
големите образци на драматургията от социализма не успяха да имат свой
пълноценен живот през прехода и това ги обрече на забвение. Нещо по-лошо –
някои от тях бяха реанимирани през 90-те, но в опита си да реставрират минала
слава, единствено илюстрираха своята безпомощност и неактулност.
След
чешките събития от 1968-ма настъпва един от онези периоди на затягане, който
към 72-ра твърдят, че утихнал под давлението на Людмила Живкова. Но нека да не
забравяме, че правилата вече са твърдо установени, наказанията също, а
автоцензурата работи на пълни обороти. Любимците на властта също са уточнени. Семейство
Живкови поделят предпочитанията си в културата – театърът остава в кръга на интересите
на Тодор Живков, а поети, художници и скулптури – на Людмила. Нейната смърт
през 1982-ра довежда след себе си опити за отчаяно затягане на редиците, но и
все по-фриволни експерименти в театъра с
дъх на перестройка.
Като пореден напън
за саморазправа с хората на изкуството е и прочутият със скандалността си
случай в Театър „Сълза и смях” с пиесата на Петър Маринков „1000 метра над морското равнище”, заради
която тогавашният директор на театъра Стойчо Мазгалов бива уволнен безпардонно.
Всъщност разгневяващото в пиесата били преките алюзии към властимащите. На
сцената на Сълзата имало цял истински мерцедес, който по пиеса бил попаднал
празен в едно село и хората се чудели на кого е, дали пък не е на бракониери.
Само че точно тогава мерцедеси имали само партийната върхушка. Няколко години
по-рано в същия театър, разказват отвътре, дошъл и Коста Странджев с екзотичен текст,
който също критикувал по своеобразен начин властта. Самият той як народен човек
от сърце написал пиеса за това как
земетресение събаря вилите на по-заможните хора от големия град, които ако
се хванат да орат или копаят, ще потече мазнина от тях и "земята ще стане
мазна"... Пиесата няма сценична реализация и тук е мястото да кажем, че
все пак една част от спрените пиеси не са видели бял свят поради действително
ниските си художествени качества. Набедената за
дисидентска пиеса „Любовни булеварди” на Стефан Цанев, спряна от
Младежкия театър през 1985-та и отново
поставена през 1988-ма от Борис Велчев, по късно Панкин, будела противоречиво
отношение в театралите, даже е обвинена в конформизъм и то в онези години.
Стойчо Мазгалов |
"В очакване на Годо" |
Днес,
след 23 години преход, става ясно, че действително най-празна е лавицата на
българската дисидентска драматургия. Социализмът остави няколко сериозни травми
върху театъра – полезният за тогава
езопов език, от който незнайно защо, в
състояние на свобода, не можем да се отървем, неизлечимата автоцензура и
влечението към колективната саморазправа, както и неизкоренимият уклон към
битовите картини или напълно абстрактните, за удобство. Ако българската
драматургия беше художествен образ, то той най-вероятно щеше да е на хитроумна жена,
която с единия крак е стъпила здраво в каца със зеле, а с другия рисува загадъчни природни картини, докато светът се разпада
около нея.
Сигурно
сте забелязали – в този текст не цитирам никого. Най-честата молба, която чувах,
докато правех това изследване, беше: „Не казвай, че аз съм ти казал.” Раните на
социализма не са заздравели, а архивите все още мълчат.
Отвори ми очите. Благодаря! Изключително интересен и задълбочен анализ .Искаме още!
ОтговорИзтриване