Добре дошли в моя блог!


БЛОГЪТ ЗА ТЕАТЪР съдържа над 140 рецензии, интервюта, изследвания и наблюдения свързани с театъра и хората, създаващи театър.
В изкуството критикът е единствения независим ресурс на информация. Свидетели сме на системна подмяна на критиката с откровен ПР. Всяка реклама има за цел да поддържа в нас единствено "неудържим оптимизъм". Подценяването на критичността в едно общество води до потискане на самокритичността и умението ни да се самокоригираме, но най-вече до смазването на критичния дух. А критичният дух е онзи, който помага да отстояваме индивидуалните си свободи.
Приятно четене!

вторник, 24 септември 2013 г.

ПОДРОБНО ЗА СЕЗОН 2013/2014 В ДЪРЖАВНИТЕ ТЕАТРИ


Две са очевидните тенденции през новия театрален сезон 2013/2014. Все по-голямата  пропаст между т.нар. комерсиален театър, на ръба на естрадата и буфонадата и този, който е упрекван в прекомерна сериозност. И другата тенденция - доминирането на нови български текстове в афишите, които също се колебаят „да бъдат или да не бъдат“ в полето на сериозното  - сякаш замислянето е акт, обричащ продукта на търговски неуспех. Ако ние не вярваме в по-горното, ще бъдем упрекнати в завист към успехите на комерсиалистите. Затова любезно ще наричаме такива техни намерения - проекти с търговска цел. Нали финансовият успех бил единствено мерило за качество, според тях.
САТИРИЧЕН ТЕАТЪР
След опититите на бившия временно изпълняващ длъжността директор на театъра Калин Сърменов да превърне конкурса за директор, проведен наскоро, в трамплин към евентуални политически дивиденти, без свян, че беше политичеки назначен от ГЕРБ преди това, програмата създадена от него е повече от очевидна, че се е хързулнала към кича и естрадата. Афишът, с малки изключения, може да бъде използван като наръчник за имената на участващите в халтури, завладяли провинцията и идващи в повечето случаи от шоу програми, със съмнително ниво.
Знаем, че ползването на популярни лица обрича начинанието на търговски успех, а тази година съвсем без срам злоупотребяват с това. Това се експлоатира със спектакъла „Скакалци“ от Ст. Л. Костов - премиера 25 октомври, в който участва целият екип на „Комиците“. Пък и с „Вражалец“ същите бяха впечатлили цял бивш министър председател в третото му и последно посещение на театър, където той излезе поразен от килограмите пот, излети по сцената от Димитър Рачков.  Участват - Любо Нейков, Ненчо Илчев, Христо Гърбов, Албена Павлова, Август Попов, Деси Бакърджиева, Шайбата – Петьо Петков и Христина Апостолова.
(Между другото няма да се стърпя и ще споделя, че преди дни открих рекламен клип за "Вражалец", създаден 2006 и публикуван на сайта на театрална формация Мелпомена, където на фона на кълченици, гюбеци, попове, които на четири крака въртят задни части, докато девойки се "нижат" на Асен Блатечки, течеше музиката на ФСБ. На самия зашеметяващ плакат на това мероприятие също е отбелязано, че ФСБ им прави музиката!!!. След кратка справка се оказа, че ФСБ не подозират за това, но пък и от сайта изчезна клипът.)
Следващият „удар“ на Сатиричния театър е ноемврийската премиера на „Операция“ от Иво Сиромахов, с режисьор Борис Панкин, в който освен любимецът му Мариан Бачев, участват Тони Минасян (Роки - синът на Милото от сериала "Седем часа разлика"),  Жанет Иванова, Добринка Гецова и самият Орлин Горанов. Това е втора театрална премиера за тази година за естрадния певец, който през февруари участва в друга българска пиеса, написана специално от екипа на Шоуто на Слави (не знаех, че писането на пиеси се е превърнало в манифактура) -  “Апокалипсис кога?” в Кюстендилския театър. Там режисьор отново е Борис Панкин, участва също Мариан Бачев и Вяра Зайкова..Между другото колежката на Орлин Горанов Тони Димитрова също щяла да се изявява на театралната сцена, но в Бургас.
Друг подобен, зареден с търговски оптимизъм проект, е комедията на голяма сцена с еднозначното заглавие „Всички в леглото“  (25 септември) от Питър Куилтър, режисьор Веселин Ранков, постановка – Краси Ранков, участват – Александра Сърдчаджиева, Нона Йотова и Краси Ранков, добре познати на телевизионната и  широката публика.
Първата премиера в Сатиричен ( 20 септ.) е на съвсем прясната монопиеса „Тиква!“ от Александър Урумов  („Лалугер“) с участието на наградения с А`Аскеер тази година за изгряваща звезда Димитър Живков („Живак“). В  нея главният персонаж е готвач, нает от известна актриса, с която той си фантазира, че има семейна връзка, но в хода на разказа му (това е моноспектакъл) става ясно, че той е от дом за сираци и си въобразява, че има семейство. Един ден тя му поръчва да приготви тиква за нея и гаджето й. Главният персонаж не издържа, обиден от избора на обикновена тиква за специално ястие...
Димитър Живков в "Тиква"

На 3-ти октомври отново на камерна сцена  е премиерата на „Прах в очите“ от Дьорд Шпиро, с режисьор Владлен Александров. Участват Николай Урумов и Росица Александрова. Д. Шпиро е  унгарски автор. Дьорд Шпиро (2005-та умира на 57 години) е познат на българската публика с пиесата "Пилешка глава", постановка на Стоян Камбарев в Малък градски театър "Зад канала". През 2004-та в Сатирата поставят неговата пиеса "Евроспорт" с участието на Стоянка Мутафова, Никола Анастасов,  Йорданка Стефанова и Анастас Атанасов. Между драматургичните му произведения са "Императорът на мира", "Измамникът", "Градината", "Най-нова Зриниада".

Но най-амбициозният проект на театъра е драматизацията на Юрий Дачев по „Златният телец“ с режисьор Бина Харалампиева - премиера на 16, 17 октомври. В ролята на Остап Бендер е Калин Врачански, участват - Калин Сърменов и Гергана Плетньова в нещо като любовна двойка , Йорданка Стефанова, в ролята на мъж,  Пламен Великов, Мартин Каров, почти целият състав на театъра, както и самата Стоянка Мутафова, която на 91г. има две премиери през октомври в театъра.
Съвремената българската драматургия е доминираща в афишите. Ако преди години родната критика страдаше поради липсата на нови текстове,  напоследък пишещите за театър се увеличиха  лавинообразно. Само в тази предварителна прогноза сезон 2013/2014 се предлагат поне 20 нови текста.
Асен Блатечки и Бойко Кръстанов във "Възвишение"
ПЛОВДИВ
Пловдивският фестивал  „Сцена на кръстопът“  на 10 септември започна с премиерата на „Възвишение“ по романа на Милен Русков, с режисьор Иван Добчев. Независимо, че изгоря част от театъра и беше под въпрос премиерата, тази драматазия, дело на Иван Добчев и Александър Секулов, е една от най-очакваните в театралните среди. В главните роли са Асен Блатечки и Бойко Кръстанов.
Само два дена по-късно отново в пловдивския драматичен театър в камерна зала беше премиерата на монодрамата „Речта на селския крал" от Румен Леонидов, сценичния вариант и постановка са на Елин Рахнев, с участието на Дидо Манчев.
По-късно през сезона там ще постави режисьора Стайко Мурджев текста на Филип Ридли "Дисни трилър"
НАРОДЕН ТЕАТЪР

Георги Тенев
Първата премиера на Народен театър през ноември на сцена на IV-ти етаж също е на нов текст на Георги Тенев „Злият принц“, на който самият той ще е режисьор. Участват  Владимир Пенев, Христо Петков, Цветан Алексиев, София Бобчева, Христо Терзиев и Явор Бахаров.  Ето какво е написал авторът за спектакъла:
"Искам да предложа на зрителя съвременен трилър. Да постигна интрига и напрежение. Зад психологическите връзки и мотиви да има силно и разбираемо морално измерение. Желая да представя спектакъл “ноар”, който говори не само за криминални престъпления, но и за престъплението като грях. Искам заедно със зрителя да участваме в коментар за прегрешението и изкуплението, които изивкват нещо отвъд земния закон."
Веднага след тази премиера излиза и пиесата на Таня Шахова "Две" отново на сцена на IV-ти етаж с взривоопасното участие на Бойка Велкова и Мария Каварджикова в ролите на Елисавета Багряна и Дора Габе. Режисьор е Юрий Дачев.
На 20 септември започнаха репетициите на "Херкулес и авгиевите обори" от Дюренмат. Голямата сцена е поверена на Ивайло Христов, който в този сезон ще се изявява предимно в ролята на режисьор и през март отново ще постави на същата сцена пиеса от Дейвид Линдзи Абер.
Вероятно през февруари предстои и премиерата на режисьора Иван Добчев на голяма сцена с "Добрият човек от Сечуан" на Б. Брехт.
Традиционно поставящите на голяма сцена Сашо Морвоф, Явор Гърдев и Теди Москов все още не са уточнили заглавията, които евентуално биха поставили в края на сезона. А и Гърдев, и Морфов имат сериозни ангажименти извън България, за които, по думите на театралния продуцент на театъра Розалия Радичкова, ще се гордеем всички.
Камерното пространство е дадено на режисьорката Деси Шпатова, която ще постави нов полски текст от Дорота Масловска „Всичко ни е наред“ , а Григор Антонов ще режисира „Хубавата Клара“ от Фасбиндер. В края на сезона Нина Боянова ще направи своя драматизация по разкази на А. П. Чехов „Черният монах“.
ТЕАТЪР СФУМАТО
Ирмена Чичикова в "Илюзии"
Театър "Сфумато" първи започна сезона с премиера още на 9-ти септември. Пиесата "Илюзии"  е от един от най-популярните руски автори в момента Иван Вирипаев, режисирана от Младен Алексиев. (повече информация вижте тук ) Повече от очевидно е, че лабораторният театър води съвсем ясна стратегия в афиша им да има предимно авторски спектакли, с нови текстове за театър. Само в рамките на два месеца има седем съвременни пиеси, повечето от млади автори ("Всичкоядецът" от Мирослав Христов, "Пиеса за умиране" и "Франкенщайн" от Ани Васева и Боян Манчев, "Паякът" от Йордан Славейков и Димитър Димитров, "Самотни персонажи" от Васил Дуев, "Презрението" с драматург Стефан Иванов, "Медея - майка ми" от Иван Добчев и Стефан Иванов), както и няколко авторски спектакъла, ползващи мотиви от различни автори като премиерното заглавие "Фауст eXHAUSTED" от българо-германски екип, а също и хореографско-музикалното ателие "Пулсиращият човек" (27-ми и 28-ми септември) от Мила Искренова и Асен Аврамов. А на 1-ви октомври е премиерата на "Блажно наддумване" по текстове от "Фолклорен еротикон" от Флорентина Баданаланова, с режисьор Александър Събев. Спектакълът е избран от участващите този сезон в "Малък сезон", заедно с "Обърни се с гняв назад" от Дж. Озбърн, с режисьор Ана Батева, с участието на Ованес Торосян, Милена Ерменкова и Юлиян Петров (16-ти октомври). "Малък сезон" е фестивал на Сфумато, изцяло ориентиран към това да даде изява на младите в театъра. Поноякога картината не е радостна, но утъпкването на нови театрални територии, нови публики, нови идеи за театър, не винаги е безболезнено.
Асен Аврамов по време на ателието
"Пулсиращият човек"

Политиката на театъра определя и посоката им през последните две години на обръщане към "тук и сега", към тревожните и актуални въпроси на обществото, поставени чрез средствата на театъра. Затова и този сезон предстои Програма "Изчезващата човечност", с привидно патетично заглавие, но всъщност поставящо диагноза на времето. В тази Програма влизат пет спектакъла. Започва с ателието "Пулсиращият човек" и на 14 октомври е премиерата на "Портрет на една мадона" от Тенеси Уилямс, с режисьор Димитър Сарджев и с участието на Гергана Кофарджиева, Леонид Йовчев, Иван Златарев и Димитър Николов.
Ноември ни очаква текст на Стефан Иванов "Между празниците",  посветен специално на актьорите Елена Димитрова и Христо Петков, с режисьор Маргарита Младенова. Аз лично съм любопитна към този проект, в чийто епицентър стои възхищението от актьора, режисирано от Маргарита Младенова.
„Нахлуването“ от Фредерик Зонтаг, с режисьор – Стилиян Петров е спектакъл, чиято премиера предстои през декември. А след Нова Година излиза и петият проект от "Изчезващата човечност" - "Червената планета", написан и режисиран от Георги Тенев, който ноември, припомням, има премиера в Народен театър - "Злият принц", където пак е режисьор и автор.
Но може би най-любопитното е намерението в края на сезона на режисьорите Маргарита Младенова и Иван Добчев по случай 25 години от раждането на Сфумато да създадат проект с нееднозначното заглавие „Терминал 2“.

ТЕАТЪР 199

Тетър 199 също е избрал за първа премиера на 11 и 12 октомври български текст. Режисьорът Бойко Богданов поставя авторски спектакъл по  фолклорни текстове и текстове на Пенчо Славейков със загвалието „Вересии“. За автори са обявени и сценографът Вячеслав Парапанов и участващите актьори Мария Сапунджиева и Тончо Токмачиев. През декември е премиерата на "Заешка дупка" от Дейвид Линдзи Абър, с постановчик актьорът Ивайло Христов, за когото този сезон ще е най-режисьорски. Участват Миглена Караламбова, Валери Йорданов, Кристина Янева,  Асен Мутафчиев.

Предстои и 250 представление на "Дуенде" с участието на Татяна Лолова, което тържествено ще се отпразнува от театъра.

Пак там в края на сезона ще има премиера на втората наградена пиеса в конкурса за драматургия на името на Славка Славова „Колекционерката“ от Радослав Чичев, за когото това ще е дебют в театъра. Постановчик ще е куклената режисьорска Катя Петрова, а в спектакъла със сигурност се знае, че ще участва Мая Бежанска. Другият актьор още не е уточнен.

ТЕАТЪР НА АРМИЯТА

Театърът на Армията също започва сезона с български текст с премиерата на 8 октомври на комедията от 2012 на Емил Атанасов „Да разлаем кучетата“, с режисьор Иван Урумов. Участват повечето актьори на театъра, като "проектът с търговски дъх" разказва за обичаите и непроменящите се нрави на българите, в това число и обичаят „тричане“. Участват Васил Михайлов, Георги Кадурин, Стефка Янорова, Анастасия Ингилизова, Милен Миланов, Тигран Торосян и др.
 Другият „удар“ на голяма сцена е мюзикълът „Време за акули или бандитска опера“  с песни на Дони,  сценичната версия по „Просешка опера“ е на Николай Ламбрев. Разбира се, че мнаго ще се пее  на сцената, вероятно и танцува, а участието на Нети е гарантирано, както и на Веселин Анчев, Радина Кърджилова, Гергана Данданова, Стефка Янорова, Ангел Генов и голяма част от екипа на театъра.
Новината в театъра е, че отварят до края на октомври нова камерна сцена с името „Миракъл“ с премиерата на  „Емигранти“ от Сл. Мрожек, с участието на Милен Миланов и Сашо Дойнов, режисьор е Диана Добрева, която се очаква февруари да постави драматизация по „Старопланински разкази“ на Йордан Йовков на голяма сцена.

Вече започнаха репетициите в новата камерна сцена на „Откраднати разкази“  от Доналд Мргулис с режисьор Красимир Спасов, по случай 70 годишния юбилей на Меглена Караламбова.Тази нова съвременна английска пиеса за първи път ще се поставя у нас.
Също така най-после клуб Максим премина отново във владенията на театъра, след като дълги години се беше превърнал в пиано бар, в който понякога социалистическият естраден певец Развигор Попов пееше Юрая Хийп... , но това е друга тема. В края на сезона на тази сцена режисьорът Николай Ламбрев-Михайловски ще постави нещо като спектакъл-хепънинг, наподобяващат "Секс, наркотици и рокендрол", със заглавието "Любовта като лудост".

Дали все още щатният режисьор на театъра Стайко Мурджев ще поставя на голяма сцена „Когато Айседора танцуваше“ от Мартин Шерман (млад английски автор) е под въпрос, но името на Диана Добрева все по-често се спряга за новия режисьор на театъра.

ТЕАТЪР СОФИЯ

„Театър София“ отваря сезона на 27 септември с „Напразни усилия на любовта“ от Шекспир, режисирана от Крис Шарков, започнал репетициите още миналия сезон и сякаш много повече останал в духа на предния шекспиров сезон. В спектакъла участват почти всички млади актьори на театъра. Има и песен, която се изпълнява на сцената от един от актьорите, а музиката е на Георги  Георгиев (Остава, Homeovox).
 
В програмата на театъра  на 30 октомври е и премиерата от Бр. Нушич "Г-жа Министерша" с участието на директора на театъра Ириней Константинов, Лилия Маравиля и Мария Статулова.
Ще има и две премиери на съвсем млади режисьори. За Василена Попилиева, дъщеря на театроведа Ромео Попилиев, това ще е дебют. Избрала е пиесата на Страшимиров "Вампир" - една от знаковите български пиеси от началото на ХХ век. Другото представление е  Welcome America! от Матей Вишнек, с режисурата на Тея Сугарева, която започна все повече да се чува в театралните среди. Преди дни имаше премиера в Театър "Възраждане" с новата пиеса на Анна Топалджикова "Робин", с участието на Леонид Йовчев, Христо Ушев, Слав Бойчев (актьор и създател на МОНТФИЗ), Яна Бобева и други.
ТЕАТЪР ВЪЗРАЖДАНЕ
"Робин"
Освен премиерата на 14-ти септември на "Робин", в рамките на Нощта на театрите, на 28 септември предстои и моноспектакълът "Дневникът на един луд" от Н. В. Гогол, с актьорския дебют на Георги Гоцин. Режисурата е на актьора Ованес Торосян.
През януари предстои и премиерата на режисьора Стилиян Петров с пиесата на Пьотр Гладилин "Фотоапарати" (все още се уточнява заглавието, което ще се поставя за първи път у нас). Съвременният руски автор е известен у нас с постановката на Явор Гърдев "Нощна пеперуда" . В екипа на Стилиян Петров традиционно участват сценографът Венелин Шурелов, Петя Диманова - музика. Участват: Мариана Жикич, Георги Златарев, Донка Аврамова, Лиляна Шомова, Филипа Балдева, Боян Младенов, Мартин Смочевски.
Копирам текста на режисьора Стилиян Петров за спектакъла, който ми се стори достатъчно интересен, за да го споделя с вас:
Сюжетът в пиесата на Пьотр Гладилин е само рамка на една история, в която материалният свят е някаква част от съвкупната Реалност.
Две бременни момичета решават да си починат сред природата. Там техните неродени все още деца водят свой, скрит от очите им, невидим живот, в който те се забавляват като снимат майките си, пеперудите, мухите, всичко летливо и трудно уловимо с просто око. Идилията е прекъсната от един дочут разговор, в който едното от жените споделя, че е прекалено млада за дете и смята да направи аборт. Двата ембриона, които още нямат имена се решават на бягство зад океана — това не се оказва спасение за единия от тях, но се появява снимката. За тази тайнствена и гениална снимка и за всичко скоротечно, което убягва в живота е пиесата на Гладилин, смесваща абсурдно, фантазно, трогателно, тъжно и съкровено. В нея, съвсем по Сюзан Зонтаг, фотографията далеч не е отпечатък на реалното и негово копие. Тя самата задава тон на реалността и й възвръща изчезналата тайнственост, недоизказаност и фантасмагоричност — невидимото става проявител на видимото.
Пак там предстои и следващ нов български текст за театър "Извънземното" от Иван Димитров ("Очите на другите"), а режисьор ще е актьорът Васил Дуев, който миналия сезон написа и постави "Самотни персонажи".
След Нова Година е и премиерата на режисьора Георги Михалков ("Боб" от Елин Рахнев, "Кучката" от Теодора Димова), който е избрал да театрализира филма "Човекът от земята" от Джером Биксби.
МАЛЪК ГРАДСКИ ТЕАТЪР
Малък градски театър е избрал за начало на сезона  драматизацията на Мариус Куркински по три миниатюри на Н. Хайтов с обединяващото заглавие „Лодка в гората“ (3-ти октомври).
Васил Михайлов и Невена Коканова в
кадър от телевизионния театър
"Лодка в гората"
Пътеки, Лодка в гората, Кучета са трите заглавия. Музиката е на Мартин Каров, сценографията е на Петя Стойкова. Единствената женска роля е на Луиза Григорова, която от този сезон е част от екипа на театъра (по програма "Мелпомена"), Иво Аръков, който е двойка на сцената с Луиза Григорова, Александър Кадиев, Сашо Димов, Антоний Аргиров, Симеон Бончев, Владимир Димитров. Има телевизионен театър от 1972 по "Лодка в гората". Гина (главният женски персонаж) е Невена Коканова, а Марин – Васил Михайлов. На кратко в пиесата се разказва, според синопсиса на тв театъра: "Горският надзирател успява да залови нарушител - младата Гина. Той решава да й състави акт. По време на диалога си разменят остри реплики. Той разбира, че тя има незаконнородено дете, че страда в самотата си. Човещината надделява пред дълга и Динко и разрешава да се прибере вкъщи, дори и помага. Когато спират да починат, горският издялва малка лодка за сина й. Между двамата минава тръпката на обичта. Може би младата жена е намерила баща за детето си.“ Реж. Любен Морчев, оператор Стефан Кебапчиев (дълги протяжни кадри на стилизирана гора – на бял фон стърчащи силуети на дървета, тук там паднал клон, там в нищото незаконно сече дърва незаконно Невена Коканова, идва горския...) Триптихът на Н. Хайтов е написан през 1966 г
 
МЛАДЕЖКИ ТЕАТЪР
Младежки театър също се е амбицирал да си поставя търговски цели и първата им премиера на 21 октомври е с мюзикъла „Някой го предпочитат... „  драматизация по филма „Някой го предпочитат горещо“ с музика на Кирил Дончев, режисьор Венцислав Асенов. В ролята на героинята на Мерелин Монро е Лилия Гелева, а преобличащите се с женски дрехи мъже са Герасим Георгиев и Владимир Зомбори.
Директорът на театъра Владимир Люцканов ще режисира пиеса за 70 юбилей на Стефан Мавродиев , но все още не са се спряли на текст.
Сериозната част от афиша се пада на режисьорката Маргарита Младенова, която февруари излиза с пиесата на Б. Брехт „Господин Пунтила и неговият слуга Мати“, а в края на сезона ще постави „Кавказкият тебеширен кръг“ във Варненския театър. Нейният съмишленик режисьорът Иван Добчев също ще постави Брехт, но в Народния театър, като е избрал за себе си „Добрият човек от Сечуан“.
Предстои и седмото издание на фестивала "Панаир на младите" с мото "Срещу стената?"от 30 септември до 6 октомври, в който освен присъствието на млади и дебютиращи таланти, ще се проведе и дискусия с творци, критици и гости на фестивала на тема: "Бунтът на младия театър" с модератор Стефан Иванов. "Blogът за театър на Гергана Пирозова" ще е медиен партньор и първи ще публикува дискусията на страниците на блога. Очаквайте подробности.
 
ВАРНЕНСКИ ТЕАТЪР
Вече две премиери излязоха на Варненска сцена. Още на 10-ти септември режисьорът Стилиян Петров започна сезона с "Канкун" от Жорди Галсеран, сценограф Венко Шурелов, музика - Петя Диманова, участват - Стоян Радев, Гергана Арнаудова, Билияна Стоева, Пламен Димитров, Даниела Викторова.
На 21 и 22 септември мина премиерата и на "Талантливият мистър Рипли" от Филис Наги, адаптация по романа на Патриша Хайсмит, с режисьор Стайко Мурджев, авторска музика - Петър Дундаков. В спектакъла има мултимедии и светлинни ефекти, които за първи път се използват у нас, твърдят от театъра. участват: Стефан Додуров, Адриан Филипов, Ина Добрева, Петя Янкова, Веселина Михалкова, Валентин Митев, Мария Гинкова, Яким Неделчев, Николай Божков, Димитър Мартинов, Владислав Виолинов, Георги Христов, Валери Вълчев.
"Измяна" от Харол Пинтър е изборът на щатния режисьор на театъра проф. Пламен Марков., който по-късно ще постави и "Ревизор" от Н. В. Гогол на голяма сцена.  
Този сезон във варненския театър отново актьорът Стоян Радев ще влезе в ролята на режисьро със "Свекърва" от А. Страшимиров. По-късно режисьорът Боян Иванов ще постави невербален спектакъл със заглавието "Мрън-мрън", а гвоздеят на театъра ще е в края на сезона с "Кавказския тебеширен кръг" от Б. Брехт, режисирана от Маргарита Младенова и с премиера в рамките на фестивала "Варненско лято".

БУРГАС
И в Бургаския театър първата премиера за сезона на 25 септември е на нова българска пиеса "Ковачи" от Алек Попов, текст, който първо бе поставен миналата година от Възкресия Вихърова. Новата постановка е режисирана от Боян Иванов. Участват - Асен Лозанов, Алексей Кожухаров, Валери Еличов, Деница Денчева, Златко Ангелов, Зорница Константинова, Иван Григоров, Невена Цанева, Никола Парашкевов, Стефан Иванов
Следващата премиера за сезона е на 1-ви октомври на Йосиф Сърчаджиев с "Есенна соната" от Бергман. В екипа са Вечеслав Парапанов - сценограф, участват Юрий Ангелов, Радена Вълканова, Ива Папазова и Димитрина Тенева.
Този сезон там ще привличат публика и с любимата на града Тони Димитрова, която ще влезе в главната роля в "Диагноза Едит Пиаф".

В Русе режисьорът Георги Михалков поставя текста на Яна Добрева "P.S. Дъщеря ти, Ана" . Премиерата ше е през октомври.
Не липсва и скандал още преди началото на сезона. В Пловдивския театър обявиха премиера за началото на сезона "Пет жени с еднакви рокли" от Алън Бол, но след кратка кореспонденция между Народен театър, Министерство на културата и Пловдиския театър се установи, че авторските права до 2015г. са на Народен театър и те нямат право да поставят това заглавие. Подобна ситуация имаше миналия сезон, когато се оказа, че трупата на Театъра на Армията обявява премиера без да са платени правата за пиесата на Едуард Олби, който ден преди премиерата отново отказва разрешение да се играе. Така театралният дебют на Радина Кърджилова се отложи до следващото заглавие „Ромео и Жулиета“ в ролята на Жулиета.
Очевидно е, че новиият сезон е полуизпразнен от ярки мащабни събития. Нахлуването на новата българска драматургия, в повечето случаи лишена от особени качества, присъствието само на няколко сериозни драматургични заглавия и самочувствието, и мултиплицирането на примитивния комерс, ще ни поставят пред изпитание, но нали сме в търсене на родна идентичност. И все пак е сигурно, че ще има поне едно театрално събитие. Кое ще е то ни предстои да разберем.
P. S. Независимата сцена се нуждае от повече внимание, така че очаквайте допълнителен текст за тях.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар