Росен Белов в "Ковачите" в ролята на г-н Ковач |
Може би няма нищо изненадващо, че именно режисьорката
Възкресия Вихърова, точно сега поставя най-откровената българска политическа и социална сатира, излизала в
последните години – „Ковачи” от Алек Попов на сцената на Университетски театър
НБУ. След като беше отблъсната от държавните театри, като създаваща едни крайно
различни продукти, стряскащи вкуса на
най-масовата публика, режисьорката изчезна от театралните афиши по „Раковски”
за няколко години. И няма нищо учудващо,
че именно една от най-радикалните ни режисьорки поставя днес политическа
сатира, театрален жанр напълно изчезнал по нашите земи, мимикрирал в буфонади и
комедийни шутки. Не е странно, че след най-популярната съвременна сатира,
разобличаваща бита и душевността на
обитателите на посолства „Мисия Лондон”, авторът Алек Попов написва и пиесата „Ковачи” – още
една политическа сатира, в която основни действащи лица този път са германски
обикновени граждани на статистически
доказания най-щастлив град Оснабрюк и група чуждестранни работници от
Балканите, обслужващи трайното щастието на домакините по европейския социален проект „Помощник в брака”.
Михаил Милчев в ролята на Долф |
В тази пикантна, на ръба на вулгарното история,
наречена от своите създатели коментар на ежедневно-битово, медийно и
политическо ниво, се поставят под съмнение и критика недокосваните от
театъра съвременни теми като мястото ни
сред другите в Европа, сблъсъкът на ценности, етикетите, които взаимно си
поставят различните нации, напластените стереотипи и най-вече тревожното разколебаване в т.нар.
светло европейско бъдеще, където човекът привидно цивилизовайки се, напуска
човешкото. Всичко това би звучало опасно банално, ако не беше изпълнено с
цветния език на Алек Попов, бруталната откровеност, от която животоспасяващо се
нуждае родния театър, както и премерено радикалната режисура на Възкресия
Вихърова.
Текстът, първоначално създаден като разказ и определен от своя автор като „провокативна история, изследваща трансформациите на сексуалното желание в развитите общества” е включен в американската антология Best European Fiction 2011. Миналата година разказът дебютира като радиопиеса, отново под режисурата на Възкресия Вихърова и най-после намери своето най-добро място – театралната сцена.
Текстът, първоначално създаден като разказ и определен от своя автор като „провокативна история, изследваща трансформациите на сексуалното желание в развитите общества” е включен в американската антология Best European Fiction 2011. Миналата година разказът дебютира като радиопиеса, отново под режисурата на Възкресия Вихърова и най-после намери своето най-добро място – театралната сцена.
Ася Иванова в ролята на Хайде |
Спектакълът умножава знаците и
възможностите на текста, като го превръща
в микс от радиотетър, гротеска, кино и вариете. Всяка най-малка
възможност за изпадане в битовото е заглушена с елегантна пародия на експресионистичен театър, миксиран
с балкански темперамент, рекламни клишета от 50-те, черно-бяло кино, камери,
които следят и преекспонират до огромни размери образите, бутафорни костюми и
аксесоари, които ни въвеждат сякаш в фантастичната антиутопия, наречена
„светлото европейско бъдеще”. Всичко това не без помощта на чудесната игра на
актьорите Ася Иванова, Антоанета Петрова, Михаил Милчев, Росен Белов и студенти
от програма „Театър” – НБУ.
Във финалните кадри на тази антиутопия член на
най-щастливия град Оснабрюк и жертва на светлото бъдеще рисува последна апокалиптична и напълно цивилозавала
се картина на бъдещия град Сливен (роден за един от многодетните мургави наети „ковачи
на щастие”). Един ден, ако се следва Големия механизъм, Сливен ще израсне от
стъкло и стомана, а магистралите ще са опънати като конец, тоалетните ще светят
до бяло, а на върха на най-високата сграда ще се върти логото на Европейска
централна банка. Всичко това за сметка на обуздания нагон - твърди германския
гражданин.
А нима това не са етикетите, с които взаимно се замерваме. От едната
страна нашето клише за германеца, сух, нелеп и доведен до пълна импотентност се
замерва с тяхното клише за тъмния балкански субект, потен, космат,
произвеждащ деца и отдаден на атавизми...
Но също така - от едната страна стоят гражданите на статистически доказания
най-щастлив град Оснабрюке, а от другата – статистически доказаният
най-нещастен европейски народ.
Защо, пита средностатистическата Хайде своя съпруг
Долф, сме най-щастливи, като тук лятото е хладно, често вали, нито градът е
богат, нито красив, доста е обикновен. Може би точно затова – отговаря Долф,
защото е съвсем обикновен.
В тази диктатура на обикновените всяка сатира е
наложителна, всяко различие – също.
Текстът е публикуван в Капитал Лайт
ТУК можете да чуете "Ковачи" - радиотеатър (БНР) с режисьор Възкресия Вихърова
----------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Премиера – 9 април, 2012, втора
премиера – 12 ноември 2012 – Университетски театър НБУ
„Ковачи” от Алек Попов
режисьор - Възкресия Вихърова
глас на запис – Валентин Ганев
работна група – Георги Арнаудов,
Васил Димитров, Ася Иванова, Елена Иванова, Росен Михайлов, Анна Пампулова,
Росица Панайотова, Антоанета Петрова, Татяна Соколова
гостуващи артисти – Росен Белов, Михаил
Милчев и студенти от програма „Театър”
Текстът на Алек Попов е номиниран за
награда „А`Аскеер 2012” за съвременна българска
драматургия.
Няма коментари:
Публикуване на коментар